تبیین سازوکار تفکرطراحی در هدایت نوآوری از طریق توسعه پایگاه‌های دانش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری وشهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.

2 مربی گروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری وشهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

تفکرطراحی روشی برای دست­یابی به نوآوری در شرایطی با عدم قطعیت و پیچیدگی بالا معرفی می­شود. همین ویژگی باعث شده این شیوه برای هدایت نوآوری توسط شرکت­ هایی که در بازارهای ناشناخته و متلاطم فعالیت دارند، مورد استقبال قرار گیرد. با این وجود، توسعه دانش نظری پیرامون تفکرطراحی، با استفاده شتابان آن همراه نشده و فقدانی را در پیاده­ سازیِ پایدار آن پدید آورده است. در این بین جایگاه تفکرطراحی در نوآوریِ مبتنی بر دانش یکی از حوزه­ هایی است که با وجود برخی مطالعات صورت گرفته، همچنان ناشناخته باقی مانده است. باتوجه به ضروت توسعه نوآوری دانش ­بنیان برای کشور، تبیین اثر مدل ­های نوآوری بر پرورش گونه ­های مختلف دانش ضرورت یافته است. این پژوهش باتکیه بر یک رویکرد اکتشافی، تلاش کرده است با تحلیل جهت­ گیری چهار گونه تفکرطراحی به نوآوری دانش بنیان، سازوکار اثر این روش را از طریق توسعه پایگاه­های دانش تحلیلی، ترکیبی و نمادین تبیین نماید. برای این منظور پس از توسعه چارچوب نظری، رجوع به خبرگان تفکرطراحی انجام پذیرفت و به کمک مصاحبه ­های باز و نیمه ساختاریافته گردآوری اطلاعات انجام گردید. پس از آن یافته ­های تحقیق پیرامون تاثیر تفکرطراحی بر نوآوری دانش ­بنیان در قالب چهار گونه تفکرطراحی ارائه شد. نتایج نشان می­دهند، تفکرطراحی ظرفیت تاثیر بر نوآوری دانش­ بنیان را از طریق گونه ­های متفاوت داراست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Aamodt, A., & Nygård, M. (1995). Different roles and mutual dependencies of data, information, and knowledge—An AI perspective on their integration. Data & Knowledge Engineering, 16(3), 191-222.‏ Beckman, S. L., & Barry, M. (2007). Innovation as a learning process: Embedding design thinking. California management review, 50(1), 25-56.‏ Brown, T., & Katz, B. (2009). Change by design: How design thinking transforms organizations and inspires innovation. New York, NY: HarperBusiness.
‏ Buchanan, R. (1992). Wicked problems in design thinking. Design issues, 8(2), 5-21.‏ Cabello, A., Baldessarelli, G., & Tucci, C. L. (2016). Enhancing Absorptive Capacity-The Case of Design Thinking. Academy of Management Proceedings, 16(1), 167-182.‏ DOI: 10.5465/ambpp.2016.16728abstract
Carlgren, L., Elmquist, M., & Rauth, I. (2014). Design thinking: Exploring values and effects from an innovation capability perspective. The Design Journal, 17(3), 403-423.‏ Cautela, C., Simoni, M., & Moran, P. (2022). Microfoundations of dynamic design capabilities: An empirical analysis of “excellent” Italian design firms. Journal of Product Innovation Management, 39(1), 3-23. DOI:‏ 10.1111/jpim.12592
Cousins, B. (2018). Validating a design thinking strategy: merging design thinking and absorptive capacity to build a dynamic capability and competitive advantage. Journal of Innovation Management, 6(2), 102-120.‏ DOI:10.24840/2183-0606_006.002_0006
Davis, J., Docherty, C. A., & Dowling, K. (2016). Design thinking and innovation: Synthesising concepts of knowledge co-creation in spaces of professional development. The Design Journal, 19(1), 117-139.‏ Dell'Era, C., Magistretti, S., Cautela, C., Verganti, R., & Zurlo, F. (2020). Four kinds of design thinking: From ideating to making, engaging, and criticizing. Creativity and Innovation Management, 29(2), 324-344. DOI:‏ 10.1111/caim.12353
Devitt, F., & Robbins, P. (2013). Design, thinking and science. In Design Science: Perspectives from Europe: European Design Science Symposium, EDSS 2012, Leixlip, Ireland, December 6, 2012, Revised Selected Papers 3 (pp. 38-48). Springer International Publishing.
Dong, A., Garbuio, M., & Lovallo, D. (2016). Generative sensing: A design perspective on the microfoundations of sensing capabilities. California Management Review, 58(4), 97-117.‏ Dorst, K., & Cross, N. (2001). Creativity in the design process: co-evolution of problem–solution. Design studies, 22(5), 425-437.‏ Dym, C. L., Agogino, A. M., Eris, O., Frey, D. D., & Leifer, L. J. (2005). Engineering design thinking, teaching, and learning. Journal of engineering education, 94(1), 103-120.‏ Grillitsch, M., Schubert, T., & Srholec, M. (2019). Knowledge base combinations and firm growth. Research Policy, 48(1), 234-247.‏ DOI: 10.1016/j.respol.2018.08.009
Inayatullah, S. (1998). Causal layered analysis: Poststructuralism as method. Futures, 30(8), 815-829.‏ Lattemann, C., Guerrero, R., Redlich, B., & Fischer, S. (2020). Development of Absorptive Capacities through Design Thinking and Design Knowledge in SMEs. Peresented In Wirtschaftsinformatik (Zentrale Tracks), Potsdam, Germany, (pp. 386-401).‏ DOI:10.30844/wi_2020_d2-lattemann
Leavy, B. (2010). Design thinking–a new mental model of value innovation. Strategy & leadership, 38(3), 5-14.‏ Llamas, Alan Cabello. (2015). Human-Centered Innovation Processes the Case of Design Thinking in Nacent and Lager Firms. Ph.D. Dissertation. École Polytechnique Fédérale de Lausanne.
Liedtka, J. (2015). Perspective: Linking design thinking with innovation outcomes through cognitive bias reduction. Journal of Product Innovation Management, 32(6), 925-938.‏ Liedtka, J. (2018) Why Design Thinking Works, Harvard Business Review, 23(4), 130-142. DOI:10.1016/j.sheji.2019.11.019
Liedtka, J. (2020). Putting technology in its place: Design thinking’s social technology at work. California Management Review, 62(2), 53–83. DOI:10.1177/0008125619897391
Lissack, M. (2019). Understanding is a design problem: Cognizing from a designerly thinking perspective. Part 1. She Ji: The Journal of Design, Economics, and Innovation, 5(3), 231-246.‏ DOI:10.1016/j.sheji.2019.11.019
Magistretti, S., Ardito, L., & Messeni Petruzzelli, A. (2021). Framing the microfoundations of design thinking as a dynamic capability for innovation: Reconciling theory and practice. Journal of Product Innovation Management, 38(6), 645-667.‏ DOI:10.1111/jpim.12586
Magistretti, S., Pham, C. T. A., & Dell'Era, C. (2021). Enlightening the dynamic capabilities of design thinking in fostering digital transformation. Industrial Marketing Management, 97(1), 59-70.‏ DOI:10.1016/j.indmarman.2021.06.014
Martin, R. L. (2009). The design of business: Why design thinking is the next competitive advantage. Harvard Business Press.‏ Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.‏ Mostofa, S. M., Othman, R., Mukherjee, D., & Hasan, K. K. (2020). A comprehensive framework of design thinking approach in knowledge management: A review in academic context. Journal of Education Culture and Society, 11(2), 281-294.‏ DOI:10.15503/jecs2020.2.281.294
Ojasalo, K., Koskelo, M., & Nousiainen, A. K. (2015). Foresight and service design boosting dynamic capabilities in service innovation. In The handbook of service innovation (pp. 193-212). Springer, London.‏ Owen, C. (2007). Design thinking: Notes on its nature and use. Design Research Quarterly, 2(1), 16-27.‏ Prud'homme van Reine, P. (2017). The culture of design thinking for innovation. Journal of Innovation Management, 5(2), 56-80.‏ Roberts, J. P., Fisher, T. R., Trowbridge, M. J., & Bent, C. (2016). A design thinking framework for healthcare management and innovation. Healthcare, 4(1), 11-14. Rylander, A. (2009). Design thinking as knowledge work: Epistemological foundations and practical implications. Design Management Journal, 4(1), 7-19.‏ Scheer, A., Noweski, C., & Meinel, C. (2012). Transforming constructivist learning into action: Design thinking in education. Design and Technology Education: An International Journal, 17(3).
‏ 151-167 Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Routledge.‏ Thoring, K., & Müller, R. (2011). Creating knowledge in design thinking. In The relationship of process steps and knowledge types. Paper presented at the Proceedings of IASDR2011, the 4th World Conference on Design Research, Delft, Netherlands, (pp. 1-9).‏ Verganti, R. (2009). Design driven innovation: changing the rules of competition by radically innovating what things mean. Harvard Business Press.‏ Verganti, R. (2018). Overcrowded: Designing meaningful products in a world awash with ideas. The MIT Press.‏ DOI: 10.7551/mitpress/9780262035361.001.0001
Verganti, R., Dell’Era, C., & Swan, K. S. (2021). Design thinking: Critical analysis and future evolution. Journal of product innovation management, 38(6), 603-622.‏ DOI: 10.1111/jpim.12610