خوانش وجوه بصری بدن گروتسک در پوسترهای تئاتر و سینمای دهه 1390 ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 امیرحسین پرمهر یابنده، دانشجوی دکتری پژوهش هنر، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

2 عضو هیات علمی، استادیار دانشکده هنر ، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

چکیده

گروتسک گونه‌ای ادبی و هنری در قرن ۱۶ میلادی به ‌شمار می‌آید. پژوهش حاضر با این پرسش آغاز گردیده است که بر اساس آرای میخائیل باختین، وجوه بصری بدن گروتسک در پوسترهای تئاتر و سینمای دهه 1390 ایران چگونه نمود یافته است؟ و بازتاب بدن گروتسک در پوسترهای تئاتر و سینمای دهه 1390 ایران، دارای چه مفاهیمی است؟ هدف از پژوهش حاضر، تحلیل ویژگی‌های بصری پوسترهای تئاتر و سینمای دهه 1390 ایران و عملکرد ویژگی‌های گروتسک به منظور انتقال معنا و مفاهیمی نو و برقراری ارتباطی عمیق‌ با مخاطب است. روش تحقیق توصیفی تحلیل محتوا و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و از طریق فیش‌برداری و تصویرخوانی است. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها کیفی و روش نمونه‌گیری هدف‌مند است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مفهوم گروتسک در پوسترهای فرهنگی معاصر ایران به معنای نمایش پیکره در رابطه با طبیعت و زندگی وارونه است که وجهی مبهم را بیان می‌دارد. همچنین به آشفتگی‌ها، دگرگونی‌ها و ترس‌های انسان می‌پردازد که کارکردی انتقادی و اجتماعی یافته است. تجربه‌ی زیست فردی در جهان هستی در کنار الگوی زیبایی‌شناسی متأثر از نگاه باختین، سبب ایجاد مرزی نامشخص در آثار گردیده که ویژگی‌های شاخص گروتسک را در پوسترهای تئاتر و سینمای دهه 1390 ایران را شکل می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات