آتابای، بدری (1355). فهرست دیوانهای خطی کتابخانه سلطنتی و کتاب هزار و یک شب، کتابخانه سلطنتی کاخ موزه گلستان.
بری، مایکل (1400). تفسیر مایکل بری بر هفت پیکر نظامی، (ترجمه جلال علوینیا). (چاپ سوم)، نشر نی. (چاپ اثر اصلی 2000)
بیدمشکی، مریم (1391). رمزپردازی و نشانهشناسی افسانههای هفت پیکر، سخنگستر.
پاکباز، رویین (1385). نقاشی ایران از دیرباز تا کنون (چاپ پنجم)، زرین و سیمین.
پولیا کووا، آ. و رحیمووا، ز. ای (1381). نقاشی و ادبیات ایرانی، (ترجمه زهره فیضی)، فرهنگستان هنر. (چاپ اثر اصلی 1987)
رابینسون. ب. و (1374). نقاشی پس از دوره صفویه، هنرهای ایران، گردآوری ر. دبلیو فریه، (ترجمه پرویز مرزبان)، فرزان، 225- 231. (چاپ اثر اصلی 1989)
سلطان کاشفی، جلالالدین؛ صفاری، سمیه و شریفزاده، محمدرضا (1393). رمزگشایی معانی عرفانی رنگ در نگارههایی از هفت گنبد (بر اساس آراء حکیمان اسلامی). نگارینه هنر اسلامی، 1 (4)، 42- 54.
https://doi.org/10.22077/NIA.2014.501
شخب ابوضیاء، مونیعه و سوبرزخان، نور (1401). تصویر زن در هنر قاجار، (ترجمه علیرضا بهارلو). (چاپ دوم). دانیار. (چاپ اثر اصلی 2017)
شهشهانی، سهیلا (1374). تاریخچه پوشش سر در ایران، مدبر.
علیمحمدی اردکانی، جواد (1392). همگامی ادبیات و نقاشی قاجار، یساولی.
کاکاوند، رشید (1402). مصاحبه تلوزیونی در برنامه دو شات، شبکه خانگی فیلیمو. کنبای، شیلا (1382). نقاشی ایرانی، (ترجمه مهدی حسینی). (چاپ دوم)، دانشگاه هنر. (چاپ اثر اصلی 2004)
گودرزی، مصطفی (1384). تاریخ نقاشی ایران، سمت.
معین، محمد (1327). شماره هفت و هفتپیکر نظامی. پشوتن، 1 (12): 31- 54.
موسویلر، اشرفالسادات و زهتاب، فاطمه (1393). نقد نشانهشناسانه نگارة بهرام گور در گنبد سپید بر اساس رمزگان تصویری امبرتو اکو. مطالعات تطبیقی هنر، 4 (8)، 49 - 63.
مهیار، فرزانه، نیازی، شهرزاد و رشیدی، مرتضی (1400). تحلیل چگونگی بازتاب مفاهیم رمزگونه داستان گنبد سیاه هفت پیکر در نگاره نسخه مصور خمسه نظامی مدرسه عالی شهید مطهری. فنون ادبی، 13 (36)، 49 - 64.
https://doi.org/10.22108/LIAR.2021.126396.1953
نظامی، الیاس بن یوسف (1391). کلیات خمسه (چاپ دوازدهم)، امیرکبیر.
نوروزی، زینب و مختاری، فهیمه (1391). تحلیل هفت گنبد نظامی بر اساس عناصر هنرهای تجسمی. پژوهش زبان و ادبیات فارسی، 7 (26)، 51- 69.