گذار از بازنمایی به استتیک در عکاسی بر مبنای آرای رانسیر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی‌ارشد‌عکاسی،‌گروه‌عکاسی،‌دانشکده‌هنر،‌دانشگاه بین‌المللی‌سوره،‌تهران.

2 استادیار،‌گروه‌سینما،‌دانشکده‌هنر،‌دانشگاه بین‌المللی‌سوره،‌تهران.

چکیده

همراهی با دستگاهی که تنها می‌تواند تصویر فنی تولید کند به زودی یکنواخت و خسته‌کننده خواهد شد و این همان جایی است که عکاس حرفه‌ای به بازی‌کردن با دستگاه خود می‌پردازد، چیزی‌که می‌توان آن‌را بازی‌ عکاسانه‌ای ‌خواند که با نظریه‌ی رژیم‌های هنری رانسیر پیوندی بسیار نزدیک برقرار می‌کند. مرحله‌ی گذار از بازنمایی به استتیک در عکاسی، به‌وسیله‌ی برهم‌زدن توزیع امرمحسوس امکان‌پذیر است، زیرا عکاسی زمانی توانایی حضورْ مابین هنرها را به دست می‌آورد که بتواند امرپیش‌پاافتاده را ازآن‌خود کند. این پژوهش که با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده، قصد دارد به نحوه‌ی تملّک جایگاه‌‌ها و بازپس‌گیری آن در اجتماع به واسطه‌ی بازی بپردازد، بازی‌ای که به امرسیاسی و قانون دست‌اندازی می‌کند تا بتواند به این سوال پاسخ دهد که چگونه بازی‌های عکاسانه‌ توانایی حضور در رژیم استتیکی را پیدا می‌کنند؟ نحوه‌ی پاسخ‌دهی به این سوال به واسطه‌ی نظریات رانسیر در توزیع امرمحسوس و مفهوم بازی شکل گرفته که برای بررسی بهتر از نمونه‌های پژوهشی‌ در عکاسی ایران استفاده‌ گردیده است. نتایج حاصل در پژوهش را می‌توان  بدین‌صورت بیان کرد: در عکاسی، ازآن‌خودسازی امرپیش‌پاافتاده را می‌توان برهم زدن نظم بازنمایانه‌ی موجود خواند و مفاهیم بازی و توزیع امرمحسوس به یک چیز در دو ساحت مجزا اشاره دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Aristoteles (2015). The metaphysics. translate Sharafoddin Khorasani. Hekmat. {in persian}.
Danesh Eshraghi, Sepehr, & Moridi, Mohammad Reza, & Maziar Amir (2021). Analysis of the concept of political art as forms of "Dissensus" in Jacques Rancière's thought. Journal of Visual and Applied Arts.14 (34), 29-45. {in persian}. https://vaa.journal.art.ac.ir/article_932.html?lang=fa.
Flusser, Vilem (2010). Towards a philosophy of photography. Translate Popak Bayrami. Herfeh Honarmand. {in persian}. Foreman, M, & Seguín, B. (2014). Cinema, Scenes, Aesthetics: An Interview with Jacques Rancière. Diacritics, 42(3), 22-35. https://muse.jhu.edu/issue/31982.
Majidi, Shakib, & Moghimnejad, Mehdi (2021). Study and analysis of critical works in photography after the 1970s based on the views of Martha Rosler, Alain Sécula and Jacques Rancière. Master's thesis, Tehran University of Art, Faculty of Visual Arts. {in persian}.
Mohammadyari, Masomeh, & Tohidfam, Mohammad (2016). The Dialectic of the Political and Aesthetics: Jacques Rancière's Theoretical Reflections on Aesthetics and Its Relation to Politics. journal of political science. 12 (36), 153-168. {in persian}. https://journals.iau.ir/article_528864.html
Rancière, J. (2004). The Politics of Aesthetics: The Distribution of the Sensible (London & New York). Continuum Intl Pub Group.
Rancière, J. (2009). Aesthetics and Its Discontents. Polity Press Cambridge.
Rancière, Jacques (2009). Politics of Aesthetics: The Distribution of the Sensible. Translate Babak Salimizadeh. Aesthetics Quarterly. 21, 73-84. {in persian}.
Rancière, J. (2010). The Aesthetic Heterotopia. Philosophy Today. 54(Supplement), 15-25. https://www.pdcnet.org/philtoday/content/philtoday_2010_0054Supplement_0015_0025
Rancière, J. (2011). Aisthesis. Scenes from the Aesthetic Regime of Art. Galilée.
Ranciere, Jacques (2013). The politics of aesthetics: the distribution of the sensible. Translate Ashkan Salehi. Bon-gah. {in persian}.
Ranciere, Jacques (2014). A. Aesthetics and its discontents. Translate Farhad Akbarzade. Omid Saba. {in persian}.
Ranciere, Jacques (2014). B. The politics of aesthetics: the distribution of the sensible. Translate Fatah Mohammadi. Hezareh Sevom. {in persian}.
Rancière, J. (2015). Politica da arte. Urdimento, 2(15), 45-59. https://www.researchgate.net/publication/329603322_Politica_da_arte
Rockhill, G. (2010). Modernism as a Misnomer: Godard's Archeology of the Image. French and Francophone Philosophy, 18(2), 107-130. https://jffp.pitt.edu/ojs/jffp/article/view/215
Smith, D. (2011). Jacques Rancière's Republic of the Senses. The Senses and Society, 6(2), 222-224. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2752/174589311X12961584845963
Tanke, J. (2011). Jacques Ranciere: An Introduction. Bloomsbury Publishing.
Taherzade, Ameneh, & Moghimnejad, Mehdi (2022). A study and analysis of contemporary Iranian photography with the critical aesthetics approach of Jacques Rancière (case studies: Niusha Tavakolian, Shadi Ghadirian, and Gohar Dashti). Master's thesis, Tehran University of Art, Faculty of Visual Arts. {in persian}.
Tajik, Mohammad Reza, & Rezaee panah, Amir (2016). The Foundations of Criticizing and Rethinking the Political Sociology in Jacques Rancière’s Thought. Research Letter of Political Science. 11(2), 87-11. {in persian}. https://www.ipsajournal.ir/article_289.html?lang=en.
ارسطو (1394). متافیزیک: ما بعدالطبیعه. (شراف‌الدین شرف خراسانی مترجم)، تهران: انتشارات حکمت. (چاپ اثر اصلی 1984).
تاجیک، محمدرضا و رضائی پناه، امیر (1395). مبانی نقد و بازاندیشی جامعه شناسی سیاسی در اندیشه ژاک رانسیر (امر اجتماعی در عصر پساجهانی شدن)، پژوهشنامه علوم سیاسی، 11(2)، 118-87. https://www.ipsajournal.ir/article_289.html?lang=fa
دانش اشراقی، سپهر و مریدی، محمد رضا و مازیار، امیر (1400). تحلیل مفهوم هنر سیاسی به‌مثابه فرم‌های «عدم اجماع» در اندیشه ژاک رانسیر، نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 34، 29-45. https://vaa.journal.art.ac.ir/article_932.html
رانسیر، ژاک ( 1388). رژیمهای هنری و کاستی‌های مفهوم مدرنیته. ترجمه بابک سلیمی زاده، زیباشناخت، 21 ، 73-84.
رانسیر، ژاک (1392). توزیع امر محسوس: سیاست و استتیک و رژیم های هنری و کاستی های انگاره مدرنیته. (اشکان صالحی، مترجم)، تهران: نشر بن‌گاه. (چاپ اثر اصلی 2004).
رانسیر، ژاک (1393). الف، استتیک و ناخرسندی هایش. (فرهاد اکبر زاده، مترجم)، تهران: انتشارات امید صبا. (چاپ اثر اصلی 2009). رانسیر، ژاک (1393). ب، سیاست ورزی زیبایی شناسی. (فتاح محمدی، مترجم)، تهران: انتشارات هزاره‌ی سوم. (چاپ اثر اصلی 2004). طاهرزاده، آمنه، مقیم‌نژاد، مهدی (1401). بررسی و تحلیل عکاسی معاصر ایران با رویکرد زیبایی‌شناسی انتقادی ژاک رانسیر(موردپژوهی: نیوشا توکلیان، شادی قدیریان و گوهر دشتی). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران، دانشکده هنرهای تجسمی.
فلوسر، ویلم (1398). درباب فلسفه عکاسی. (پوپک بایرامی، مترجم)، تهران: حرفه نویسنده. (چاپ اثر اصلی 2000).
محمدیاری، معصومه، توحیدفام، محمد (1395). دیالکتیک امر سیاسی و زیبایی شناسی: تاملات نظری ژاک رانسیر در باب زیبایی شناسی و نسبت آن با سیاست، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، 12(36)، 168-153. https://civilica.com/doc/1279716/
مجیدی، شکیب، مقیم‌نژاد، مهدی (1400). بررسی و تحلیل آثار انتقادی در عکاسی بعد از دهه‌ی 70 میلادی بر اساس آرای مارتا رازلر، آلن سکولا و ژاک رانسیر. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران، دانشکده هنرهای تجسمی.