بافت، از عناصر مهم بصری در هنرهای تجسمی است که به صور مختلف به وجود می آید. نقاشی، جسمی چند لایه است که هر لایه آن بافت ویژهی خود را داراست. بافت میتواند ذاتیِ مصالح آمادهی انتخابی به وسیله ی هنرمند، همچون پارچه تکیه گاه، باشد، یا در لایه بستر یا لایه رنگ و یا با موادی غیر از رنگ در سطح اثر به وجود آید. ترکهای ناشی از میانکنش نقاشی و محیط نیز، بافتی یکدست ایجاد میکند که ارزش تاریخی دارد. لذا، با توجه به اهمیت و نحوه شکل گیری بافت، محافظت از آن را بایستی در زمرهی اصول بنیادینِ دانشِ حفظ، نگهداری و مرمت آثار هنری قرار داد. بافت به ویژه مورد توجه هنرمندان سده بیستم بوده است. از دهه دوم این سده با ورود موادی با بافت آماده به نقاشی و شکسته شدن محدوده های مواد در نقاشی این عنصر تجسمی اهمیتی بسزا پیدا کرد. در این مقاله ضمن طبقه بندی انواع بافت، به فن شناسی آن در نقاشیهای سه پایهای با توجه به لایههای نقاشی و اثر زمان بر آنها پرداختهایم. توجه ویژه به مواد مورد استفاده و فنِ هنریِ برخی هنرمندانِ معاصر و بررسی تحولات تکنیکی ایجاد شده در آثار آنان در طی زمان های مختلف از نکات مهم مقاله است.
نعمتی بابای لو, علی, & فرهمند بروجنی, حمید. (1390). بافت در نقاشی سه پایهای، از منظر دانش حفظ و مرمت آثار هنری. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 2(41), 115-125.
MLA
علی نعمتی بابای لو; حمید فرهمند بروجنی. "بافت در نقاشی سه پایهای، از منظر دانش حفظ و مرمت آثار هنری", نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 2, 41, 1390, 115-125.
HARVARD
نعمتی بابای لو, علی, فرهمند بروجنی, حمید. (1390). 'بافت در نقاشی سه پایهای، از منظر دانش حفظ و مرمت آثار هنری', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 2(41), pp. 115-125.
VANCOUVER
نعمتی بابای لو, علی, فرهمند بروجنی, حمید. بافت در نقاشی سه پایهای، از منظر دانش حفظ و مرمت آثار هنری. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1390; 2(41): 115-125.