مربی گروه پژوهشی برنامههای درسی و روشهای تدریس، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
چکیده
در این نوشتار، مسایل پژوهش در فعالیتها و محتوای برنامههای درسی فنی/حرفهای و مهارتآموزی با تأکید بر رشتههای مهارتی گروه تحصیلی هنر شاخة کاردانش، مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعه بیش از دویست و پنجاه گزارش پژوهشی در حوزه آموزشهای فنی/حرفهای و کاردانش جای خالی بررسی مسایل در حیطه آموزشهای هنری را نشان میدهد که با توجه به مؤلفههای زیر موردمطالعه قرار می گیرد: 1- ایجاد توان کارآفرینی دانشآموختگان و اشتغال فارغالتحصیلان ( بازار کار ) 2- تنوع نیازهای آموزشی هنرجویان و هنرآموزان 3- تجهیزات و فضای آموزشی موردنیاز 4- نحوة اجرای فعالیتها و محتوای برنامه درسی
5- فرصتهای یادگیری موجود در برنامه درسی و آموزش. نتایج این مطالعه که به روش توصیفی و تحلیل مسایل پنجگانه با رجوع به گزارشهای پژوهشی و گفت و شنود با صاحب نظران حوزه گروه تحصیلی هنر در آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتآموزی بوده است، حکایت از آن دارد که میبایستی به مواردی به این شرح توجه شود: بهرهگیری از نتایج مطالعات آموزشهای فنی و حرفهای سایر کشورها به صورت نظری و عملی؛ تأمین نیروی انسانی (هنرآموز)؛ طراحی، تدوین و اجرای برنامههای درسی فنی/حرفهای و مهارتآموزی به صورت راهنمای برنامه درسی؛ توجه به عناصر برنامه درسی در اجرای آموزشهای فنی/ حرفهای و مهارتی؛ و نظایر آن.
شرفی, حسن. (1390). تحلیلـی بر مسایل برنامه درسی گروه تحصیلی هنر نظام متوسطه
در آموزشهای فنی/حرفهای و مهارتیبا تأکید برشاخه کاردانش. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 2(42), 15-24.
MLA
حسن شرفی. "تحلیلـی بر مسایل برنامه درسی گروه تحصیلی هنر نظام متوسطه
در آموزشهای فنی/حرفهای و مهارتیبا تأکید برشاخه کاردانش", نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 2, 42, 1390, 15-24.
HARVARD
شرفی, حسن. (1390). 'تحلیلـی بر مسایل برنامه درسی گروه تحصیلی هنر نظام متوسطه
در آموزشهای فنی/حرفهای و مهارتیبا تأکید برشاخه کاردانش', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 2(42), pp. 15-24.
VANCOUVER
شرفی, حسن. تحلیلـی بر مسایل برنامه درسی گروه تحصیلی هنر نظام متوسطه
در آموزشهای فنی/حرفهای و مهارتیبا تأکید برشاخه کاردانش. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1390; 2(42): 15-24.