نگارگری ایرانی هنری است که توانسته در گذرگاه زمان، راه و رسم به ترسیم کشیدن جمال را برپا دارد و بر روی بال های پرواز خیال نگارگر از جمال صوری به سوی جهان و اموری فراتر از آنچه مشهود در حواس ظاهری پنجگانه اش است، کشیده شود. جهانی که سهرودی ضمن اذعان به وجود آن تلاش نموده با دلایلی وجود آن را اثبات نماید و همه حکمای اسلام و ایران نیز به این بحث بازگشته و آن را بسط داده و در حکم سرچشمه، از آبشخور آن سیراب شوند. نگارگر ایرانی چنان حکیمی اشراقی با ورود به عرصة شهود و اشراق با پیروی از مفهوم فضای منفصل (عالم خیال)، توانسته سطح دو بعدی نگارگری را به تصویری از مراتب هستی مبدل سازد و با ارتقای بیننده از افق حیات عادی و وجود مادی به مرتبه ای عالی تر، او را متوجه جهانی سازد، مافوق این جهان جسمانی، لکن دارای زمان و مکان و اشکال خاص خود. این پژوهش با تبیین و تحلیل هویت عالم نورانی خیال از نگاه سهروردی و برخی نگاره های ایرانی و تحلیل زیبایی شناسی و نمادشناسی آنچه از نماد نور و خیال در آنها نمود بارز دارد، به این مطلب برسیم که نگارگری ایرانی صحنة ظهور و نمایش عالم ملکوتی خیال می باشد.
اسکندرپور خرمی, پرویز, & شفیعی, فاطمه. (1391). نگارگری ایرانی تجلی گاه ملکوت خیال*
( با تأکید بر آرای شیخ شهاب الدین سهروردی در بارة عالم خیال(مثال)). نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4(48), 19-27. doi: 10.22059/jfava.2012.24688
MLA
پرویز اسکندرپور خرمی; فاطمه شفیعی. "نگارگری ایرانی تجلی گاه ملکوت خیال*
( با تأکید بر آرای شیخ شهاب الدین سهروردی در بارة عالم خیال(مثال))", نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4, 48, 1391, 19-27. doi: 10.22059/jfava.2012.24688
HARVARD
اسکندرپور خرمی, پرویز, شفیعی, فاطمه. (1391). 'نگارگری ایرانی تجلی گاه ملکوت خیال*
( با تأکید بر آرای شیخ شهاب الدین سهروردی در بارة عالم خیال(مثال))', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4(48), pp. 19-27. doi: 10.22059/jfava.2012.24688
VANCOUVER
اسکندرپور خرمی, پرویز, شفیعی, فاطمه. نگارگری ایرانی تجلی گاه ملکوت خیال*
( با تأکید بر آرای شیخ شهاب الدین سهروردی در بارة عالم خیال(مثال)). نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1391; 4(48): 19-27. doi: 10.22059/jfava.2012.24688