در شرایط پیچیده و رقابتی موجود دنیا برای بدستآوردن بازار مصرف برای محصولات، کشورهای در حال توسعه با چالش بسیار مهمی در زمینه مدِ پوشاک روبرو هستند و حجم عظیمی از منابع اقتصادی آنها صرف رفتار فرهنگی مردم طبقه متوسط برای دستیابی به محصولات برندهای گوناگون به ویژه سیستمهای مد شتابان میگردد. در مقابل، این کشورها توانی برای مقابله با این پدیده یا رقابت با آن از طریق تولید انبوه صنعتی را ندارند. پژوهش حاضر درصدد آن است تا ضمن بررسی این موضوع در بستری تاریخی، زمینههای مشارکت این کشورها در پدیده مد را بیابد و راهبردهای جایگزینی برای رقابت صنایع محدود این کشورها در عرصه طراحی مد را ارایه نماید. نتایج بررسی نشان میدهد که پاگذاردن به عرصه جهانی شدن و عصر فراصنعتی این کشورها را قادر خواهد ساخت تا بدون نیاز به زیرساخت های صنعتی و با اتکا به صنایع بومی، حمایت از کارگاههای کوچک و خلاق، به برنامهریزی سیستمهای تولیدی بپردازند و رویکردهای طراحی مشارکتی و تداخل مصرفکننده در طراحی و تولید محصول و افزایش اطلاع او توانایی آن را دارد که به نوعی سبک طراحی و مد آرام بدل گردد که در آن طراح بعنوان مددکار و تسهیلکننده طراحی در فرآیند وارد میشود.
داوری, روشنک, افهمی, رضا, & اژدری, علیرضا. (1391). طراحی پوشاک در کشورهای در حال توسعه
(طراحی مشارکتی، رویکردی جایگزین مُد ). نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4(48), 83-93. doi: 10.22059/jfava.2012.24693
MLA
روشنک داوری; رضا افهمی; علیرضا اژدری. "طراحی پوشاک در کشورهای در حال توسعه
(طراحی مشارکتی، رویکردی جایگزین مُد )", نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4, 48, 1391, 83-93. doi: 10.22059/jfava.2012.24693
HARVARD
داوری, روشنک, افهمی, رضا, اژدری, علیرضا. (1391). 'طراحی پوشاک در کشورهای در حال توسعه
(طراحی مشارکتی، رویکردی جایگزین مُد )', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4(48), pp. 83-93. doi: 10.22059/jfava.2012.24693
VANCOUVER
داوری, روشنک, افهمی, رضا, اژدری, علیرضا. طراحی پوشاک در کشورهای در حال توسعه
(طراحی مشارکتی، رویکردی جایگزین مُد ). نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1391; 4(48): 83-93. doi: 10.22059/jfava.2012.24693