این نوشتار تلاش دارد با نگاهی بر اساطیر و باورها و نیز نقشمایه های به جای مانده بر روی آثار هنری، کهن الگوی شیر را در هنر ایران، میانرودان و مصر تا آغاز دوران هخامنشی (هنگامه یکی شدن این فرهنگ ها) پیگیری کند، و در این راه با پژوهشی کتابخانهای و موزه ای، به پی جویی تطبیقی و تحلیلی ارتباط میان این فرهنگ ها بپردازد. شیر در اندیشه مردمان خاور باستان همواره نماد شهریاری و دلاوری است. نماد سلطنت و نشانه شجاعت. در آثار هنری کنار پادشاهان ایستاده و تندیسش بر گور دلیرمردان می نشیند. سریر ایزدبانوان بر دوشش و تخت شاهان بر پنجه اش استوارند. شیر بر در نیایشگاه ها به نگاهبانی می ایستد و نقشش کنده شده بر سنگ، چون نیرویی محافظ به گردن آویخته می شود. شیر از مهم ترین بن مایه ها در آیین مهر و نماد رده چهارم این دین است. شیر آسمانی نشان تابستان است و سرشتی آتشین دارد. در اخترشناسی برج شیر خانه خورشید است و این دو چنان در هم می آمیزند که نقش شیر و خورشید به نماد شاهنشاهی ایران بدل می گردد. در کنار بررسی اندیشه دیگر پژوهشگران، شیر گاو شکن را نشانه سپیده دم یا نوروز می دانیم.
طاهری, صدرالدین. (1391). کهن الگوی شیــر
در ایران، میانرودان و مصر باستان. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4(49), 83-93. doi: 10.22059/jfava.2012.28523
MLA
صدرالدین طاهری. "کهن الگوی شیــر
در ایران، میانرودان و مصر باستان", نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4, 49, 1391, 83-93. doi: 10.22059/jfava.2012.28523
HARVARD
طاهری, صدرالدین. (1391). 'کهن الگوی شیــر
در ایران، میانرودان و مصر باستان', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4(49), pp. 83-93. doi: 10.22059/jfava.2012.28523
VANCOUVER
طاهری, صدرالدین. کهن الگوی شیــر
در ایران، میانرودان و مصر باستان. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1391; 4(49): 83-93. doi: 10.22059/jfava.2012.28523