این نوشتار تلاش دارد با نگاهی بر اساطیر و باورها و نیز نقشمایه های به جای مانده بر روی آثار هنری، کهن الگوی شیر را در هنر ایران، میانرودان و مصر تا آغاز دوران هخامنشی (هنگامه یکی شدن این فرهنگ ها) پیگیری کند، و در این راه با پژوهشی کتابخانهای و موزه ای، به پی جویی تطبیقی و تحلیلی ارتباط میان این فرهنگ ها بپردازد. شیر در اندیشه مردمان خاور باستان همواره نماد شهریاری و دلاوری است. نماد سلطنت و نشانه شجاعت. در آثار هنری کنار پادشاهان ایستاده و تندیسش بر گور دلیرمردان می نشیند. سریر ایزدبانوان بر دوشش و تخت شاهان بر پنجه اش استوارند. شیر بر در نیایشگاه ها به نگاهبانی می ایستد و نقشش کنده شده بر سنگ، چون نیرویی محافظ به گردن آویخته می شود. شیر از مهم ترین بن مایه ها در آیین مهر و نماد رده چهارم این دین است. شیر آسمانی نشان تابستان است و سرشتی آتشین دارد. در اخترشناسی برج شیر خانه خورشید است و این دو چنان در هم می آمیزند که نقش شیر و خورشید به نماد شاهنشاهی ایران بدل می گردد. در کنار بررسی اندیشه دیگر پژوهشگران، شیر گاو شکن را نشانه سپیده دم یا نوروز می دانیم.
طاهری, صدرالدین . (1391). کهن الگوی شیــر
در ایران، میانرودان و مصر باستان. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4(49), 83-93. doi: 10.22059/jfava.2012.28523
MLA
صدرالدین طاهری. "کهن الگوی شیــر
در ایران، میانرودان و مصر باستان", نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4, 49, 1391, 83-93. doi: 10.22059/jfava.2012.28523
HARVARD
طاهری, صدرالدین. (1391). 'کهن الگوی شیــر
در ایران، میانرودان و مصر باستان', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4(49), pp. 83-93. doi: 10.22059/jfava.2012.28523
CHICAGO
صدرالدین طاهری, "کهن الگوی شیــر
در ایران، میانرودان و مصر باستان," نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4 49 (1391): 83-93, doi: 10.22059/jfava.2012.28523
VANCOUVER
طاهری, صدرالدین. کهن الگوی شیــر
در ایران، میانرودان و مصر باستان. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1391; 4(49): 83-93. doi: 10.22059/jfava.2012.28523