هویت که شخصیت هر جامعهای را تشکیل میدهد، ارزشهای فرهنگی است که توسط قشر تحصیلکرده و دانشگاهی صیانت شده و در مسیر انتقال به نسلهای آینده با تحولات و نیازهای روز جامعه همگام میگردد. این وظیفهی نظامهای تربیتی، بخصوص آموزش عالی است که برای ارتقاء و انتقال مناسب هویت فرهنگی به تدوین مناسبترین سیاستهای راهبردی اقدام نمایند. نظام آموزشعالی در رشتههای هنری به تناسب محتوای موضوعی و مفهومی که با فرهنگ جامعه و همچنین ارتباط با ارزشهای بومی، ملی و آیینی دارد، در این میان از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است. این پژوهش که به لحاظ هدف، تحقیقی بنیادی است، در تحلیل نظامهای آموزشعالی رشتههای هنری، ابتدا با روش کتابخانهای، به تاریخچه، مفاهیم بنیادی و چارچوبهایی که میباید در امر آموزش، تعلیم و تربیت مدنظر قرارگیرد، پرداخته و سپس در مطالعهای پیمایشی ویژگیهای هویتی این نظام و تاثیر متغیرهای فرهنگی معاصر را در برنامههای آموزشی این رشتهها مورد بررسی قرار داده است. در نتیجه؛ برنامههای آموزشی و سرفصلهای مصوب در رشتههای هنر نیازمند بازبینی، تصحیح و سازگاری با تغییرات و تحولات معاصر بوده و در شرایط موجود با نیازهای جامعه، انتظار دانشجو و آرمانهای ایران اسلامی همگامی نداشته، کیفیت لازم را برای حفظ و انتقال هویت فرهنگی ندارد.
آیت اللهی, حبیب الله, پوررضائیان, مهدی, & هوشیار, مهران. (1391). تبیین ویژگیهای هویتی آموزش عالی هنر با تاکید بر متغیرهای فرهنگی در ایران امروز. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4(50), 5-14. doi: 10.22059/jfava.2012.28933
MLA
حبیب الله آیت اللهی; مهدی پوررضائیان; مهران هوشیار. "تبیین ویژگیهای هویتی آموزش عالی هنر با تاکید بر متغیرهای فرهنگی در ایران امروز", نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4, 50, 1391, 5-14. doi: 10.22059/jfava.2012.28933
HARVARD
آیت اللهی, حبیب الله, پوررضائیان, مهدی, هوشیار, مهران. (1391). 'تبیین ویژگیهای هویتی آموزش عالی هنر با تاکید بر متغیرهای فرهنگی در ایران امروز', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4(50), pp. 5-14. doi: 10.22059/jfava.2012.28933
VANCOUVER
آیت اللهی, حبیب الله, پوررضائیان, مهدی, هوشیار, مهران. تبیین ویژگیهای هویتی آموزش عالی هنر با تاکید بر متغیرهای فرهنگی در ایران امروز. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1391; 4(50): 5-14. doi: 10.22059/jfava.2012.28933