تزئینات در هنرهای اسلامی به طور کلی به سه قسم گیاهی، هندسی و کتیبهای قابل تقسیم است. تزئینات هندسی را در ایران گره چینی یا گره سازی می نامند. در این مقاله به بررسی، کشف و توصیف ساختار هندسی گره چینی و مقایسه نظم موجود در آن با نظم موجود در ساختار های طبیعی بر مبنای روش تحقیق توصیفی پرداخته شده است و این فرضیه را مطرح می سازد که علت تشابه میان برخی اجزای معماری سنتی با بعضی ساختارهای طبیعی، تقلید عینی از طبیعت نیست، بلکه رجوع و وقوف معماران سنتی به قدر و هندسه و اصولی است که مبنای شکل گیری مخلوقات عالم نیز می باشند. به جهت اثبات فرضیه تحقیق ابتدا به بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق پرداخته شده و در این راستا تاریخچه گره چینی، انواع گره چینی و روش های ترسیم گره و شیوه های گسترش هندسی گره چینی را مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت نیز به مقایسه نظم شبه تناوبی موجود در گره های خود متشابه (شاه گره) با نظم شبه تناوبی شبه بلور ها پرداخته شده است. و در این مقایسه، نمونه موردی گره های خود متشابه، شاه گره ایوان غربی مسجد جامع اصفهان و نمونه موردی شبه بلور ها، ساختار شبه بلور عنصر سیلیکون در نظر گرفته شده است.
محمدیان منصور, صاحب, فرامرزی, سینا. (1391). مقایسه نظم شبه تناوبی شاه گره با ساختار شبه بلوری سیلیکون. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 4(50), 69-80. doi: 10.22059/jfava.2012.28940
MLA
صاحب محمدیان منصور; سینا فرامرزی. "مقایسه نظم شبه تناوبی شاه گره با ساختار شبه بلوری سیلیکون". نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 4, 50, 1391, 69-80. doi: 10.22059/jfava.2012.28940
HARVARD
محمدیان منصور, صاحب, فرامرزی, سینا. (1391). 'مقایسه نظم شبه تناوبی شاه گره با ساختار شبه بلوری سیلیکون', نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 4(50), pp. 69-80. doi: 10.22059/jfava.2012.28940
VANCOUVER
محمدیان منصور, صاحب, فرامرزی, سینا. مقایسه نظم شبه تناوبی شاه گره با ساختار شبه بلوری سیلیکون. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 1391; 4(50): 69-80. doi: 10.22059/jfava.2012.28940