تزئینات در هنرهای اسلامی به طور کلی به سه قسم گیاهی، هندسی و کتیبهای قابل تقسیم است. تزئینات هندسی را در ایران گره چینی یا گره سازی می نامند. در این مقاله به بررسی، کشف و توصیف ساختار هندسی گره چینی و مقایسه نظم موجود در آن با نظم موجود در ساختار های طبیعی بر مبنای روش تحقیق توصیفی پرداخته شده است و این فرضیه را مطرح می سازد که علت تشابه میان برخی اجزای معماری سنتی با بعضی ساختارهای طبیعی، تقلید عینی از طبیعت نیست، بلکه رجوع و وقوف معماران سنتی به قدر و هندسه و اصولی است که مبنای شکل گیری مخلوقات عالم نیز می باشند. به جهت اثبات فرضیه تحقیق ابتدا به بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق پرداخته شده و در این راستا تاریخچه گره چینی، انواع گره چینی و روش های ترسیم گره و شیوه های گسترش هندسی گره چینی را مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت نیز به مقایسه نظم شبه تناوبی موجود در گره های خود متشابه (شاه گره) با نظم شبه تناوبی شبه بلور ها پرداخته شده است. و در این مقایسه، نمونه موردی گره های خود متشابه، شاه گره ایوان غربی مسجد جامع اصفهان و نمونه موردی شبه بلور ها، ساختار شبه بلور عنصر سیلیکون در نظر گرفته شده است.
محمدیان منصور, صاحب, & فرامرزی, سینا. (1391). مقایسه نظم شبه تناوبی شاه گره با ساختار شبه بلوری سیلیکون. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4(50), 69-80. doi: 10.22059/jfava.2012.28940
MLA
صاحب محمدیان منصور; سینا فرامرزی. "مقایسه نظم شبه تناوبی شاه گره با ساختار شبه بلوری سیلیکون", نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4, 50, 1391, 69-80. doi: 10.22059/jfava.2012.28940
HARVARD
محمدیان منصور, صاحب, فرامرزی, سینا. (1391). 'مقایسه نظم شبه تناوبی شاه گره با ساختار شبه بلوری سیلیکون', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 4(50), pp. 69-80. doi: 10.22059/jfava.2012.28940
VANCOUVER
محمدیان منصور, صاحب, فرامرزی, سینا. مقایسه نظم شبه تناوبی شاه گره با ساختار شبه بلوری سیلیکون. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1391; 4(50): 69-80. doi: 10.22059/jfava.2012.28940