کاربرد مدل کانو در طراحی و توسعه ی محصولات جدید

نویسندگان

1 استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده

درک و تشخیص درست نیاز کاربر از جمله عوامل کلیدی و امری حیاتی در فرایند طراحی و توسعه ی محصولات می باشد. از میان روش های مختلف دریافت نیاز و الویت بندی آنها مدل کانو، ابزاری قدرتمند در استخراج نیازهای آشکار و پنهان کاربران و طبقه بندی آنها در قالب عملکردهای محصول است. پژوهش حاضر به نقش مدل کانو در طراحی وتوسعه ی محصولات جدید و دستیابی به حد بالایی از رضایتمندی و قابلیت استفاده می پردازد. در قالب مطالعه موردی، طراحی ظروف غذاخوری مبتنی بر احساسات استفاده گر ایرانی با استفاده از ترکیب دو روش کانو و پرسشنامه نظر خواهی فردی به انجام رسید. بر اساس عناصر گشتالت موجود در محصول با تعیین 13 ویژگی، دو پرسشنامه تدوین گردید. به منظور دسته بندی ویژگی‌ها در قالب طبقه بندی کانو، پرسشنامه بین 37 نفر توزیع گردید. پرسشنامه اول حاوی پرسش های‌ عملکردی و غیرعملکردی بوده و در پرسشنامه دوم 13 ویژگی در قالب طبقه بندی کانو دسته بندی شدند. نتایج نشان دهنده نوع نیاز احساسی و تمایل کاربران به استفاده از ظروفی با فرم های منحنی، نقوش ساده و رنگ های روشن می باشدکه در طراحی ویژگی‌های کیفی و عملکردی محصول مؤثر می باشند.

کلیدواژه‌ها


Au ,E.Y.L., Li, W.Y., Goonetilleke, R.S. (2006), The Challenge of applying kano’s method to footwear design. Conference on Biomedical Engineering.Hong Kong.
Chen, C.-C., Chuanga, M.-C., (2008), Integrating the Kano model into a robust design approach to enhance customer satisfaction with product design. International Journal of Production Economics, 114 (2), pp. 667-681.
Fuller, J., and Matzler, K. (2007), Virtual product experience and customer participation- A chance for customer- centered, really new products. TechnovationVol. 27, pp. 378–387.
Griffin, A. and Page, A.L. (1996), PDMA Success Measurement Project: Recommended Measures for Product Development Success and Failure. Journal of Product Innovation Management, 13(6), pp. 478-496.
Grigoroudis, E., Politis,Y.,Spyridaki,O., SisokosY. (2002), Modeling Importance Preferences in Customer Satisfaction Surveys, 56 th Meeting of the European Working Group.
Hauser, J.R., and Clausing, D. (1988), The House of Quality, Harvard Business Review. pp. 63-73.
Kano, N. (1984), Attractive quality and must-be quality. The Journal of the Japanese Society for Quality Control, 14(2), 39–48.
Lin ,S-P., Yang, C-L.,Chan, Y-h., Sheu,C.(2010), Refining Kano’s ‘quality attributes–satisfaction’ model: A moderated regression approach. Int. J. Production EconomicsNo. 126 , pp. 255–263.
Lofgren, M. and Witell,L., (2008),TwodecadesofusingKano’stheoryofattractivequality: A literaturereview.QualityManagementJournalVol. 15, No.1, pp.59–76.
MacDonald,E., Backsell,M., Gonzalez, Ri.,Papalambros, P. (2006), The KanoMethod’s Imperfections, and Implications in Product Decision Theory. International Design Research Symposium.
Maslow, M., (1954), Motivation and personality.Haiperand Rev Edition, New-York.
Matzler, K., Hinterhuber, H., (1998), How to make product developmentprojects more successful by integrating Kano’s model of customersatisfaction into quality function deployment. Technovation,Vol. 18,No.1, pp. 25-38.
Qianly, X., Yang. Xi., Roger J. J., Helander, M. (2009), An analytical Kano model for customer need analysis. Design Studies Vol. 30, pp. 87-110.
Regeb, H. B. (2008),A new methodology based on Kano Model for needs evaluation and innovative concepts comparison during the front-eng phases. The Third European Conference on Management of Technology.EUROMOT 2008 Proceedings.
Riviere, P., Monrozier, R., Rogeaux, M., Pages, J., Saporta G. (2006), Adaptive preference target: Contribution of Kano’s model of satisfaction for an optimized preference analysis using a sequential consumer test, Food Quality and Preference, Vol. 17, pp. 572–581.
Sauerwein,E., Bailom, M., Franz K., Hinterhuber, H. (1996), The Kano Model: Howto Delight Your Customers. Preprints Volume I of the IX. International Working Seminar on Production Economics, Innsbruck/Igls/Austria, February 19-23, pp. 313 -327.
Sauerwein, E., (1999), Experiences with the reliability and Validity of the Kano-Method: Comparison to AlternateForms of Classification of Product Requirements. The Eleventh Symposium on quality function development.
Tally W., (1982), Motivation and Personality, Rew. Ed. Van Nosiran, W. Tally, Tally Needs Inventory, Monterecy, Calif. Brooks/Cole, 1986.
Tontini, G., (2003), Determining the degree of satisfaction of customer requirements: A modified Kanomethod. California Journal of Operations Management, Vol.1, No.1, pp. 95-103.