سه گانه طراحی واحد بنیان، تولیدسفارشی انبوه و شخصی سازی محصولات صنعتی

نویسندگان

1 استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

چکیده

هر چند امروزه در طی فرآیند ساخت یک کالا، عواملی چون فن‌آوری بسیار پیچیده، سامانه‌ها‌ی تولیدی بسیار وسیع، تقاضاهای غیرقابل پیش‌بینی در بازار، عمر بسیار کوتاه کالا، و همچنین رقابت شدید در بین شرکت‌ها‌ بعنوان چالش‌های مهم مطرح است، لیکن استفاده ازشیوه‌ها‌ی جدیدی در تولید، همچون فن‌آوری و راهبرد طراحی واحد بنیان و تولید سفارشی انبوه می‌تواند روشی جهت افزایش سرعت کار، حرکت به سوی صنعت نوین و راه کارهایی ثمربخش برای مقابله با این چالش‌ها به شمار آید. محصولات مبتنی بر طراحی واحد بنیان با قابلیت چیدمان‌های مختلف از جمله راه کارهایی است برای تولید محصولات متعدد که نیاز مشتریان متفاوت را در یک زمان بر طرف می‌کند. تولید سفارشی انبوه، با ایجاد مرزهای جدیدی در رقابت‌ها‌ی تجاری، کمک می‌کند تا نیاز‌ها و خواسته‌های مشتریان را بیشتر مورد توجه قرار داده تا آنها بتوانند با شخصی‌سازی محصولات، رضایتمندی و خشنودی بیشتری را در هنگام استفاده از کالاهای خود تجربه نمایند. در این تحقیق به صورت موضوع پژوهی، اصول، مفاهیم و تعاریف،روش‌های گوناگون، موارد کاربرد و مراحلمختلف، وجوه تمایز و چالش‌های سه گانه طراحی واحد بنیان، تولید سفارشی انبوه و شخصی سازی محصولات صنعتی بررسی و تدوین گردیده است.

کلیدواژه‌ها


بهزادی، مرضیه(1390)، تدوین مفاهیم و اصول طراحی واحد بنیان در طراحی تلفن همراه به صورت تولید سفارشی انبوه، پایان نامه کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، استاد راهنما دکتر علی فرجی و استاد مشاور دکتر علیرضا اژدری، دانشگاه تهران.
Baldwin, C.Y. and Clark, K.B. (2000),Design rules: volume 1. the power of modularity, Cambridge, MA: MIT Press.
Baldwin, C.Y. and Clark, K.B. (2003), Sun wars: competition with in amodular cluster, 1985-199, Harvard Business School Working Paper, July.
Baldwin, C.Y. and Clark, K.B. (2004),Modularity in the design of complex engineering systems, Conference of the Research Institute of Economy, Trade and Industry (RIETI), “Modularity-Impacts to Japan’s Industry,” Tokyo, Japan, July 12-13. Baldwin, C.Y., and Lenfle, S. (2007), Frommanufacturing to design: an essay on the work of kim B. clark, This working paper is distributed for purposes of comment and discussion only. It may not be reproduced without permission of the copyright holder. Copies of working papers are available from the author.
Davis, S. (1987), Future perfect, Reading Ma: Addison Wesley. Economist, The Outing of Outsourcing. November 25, pp. 57-58
Droste, M. (1990), Bauhaus 1919-1933, Benedict Taschen Series, Bauhaus-Archiv Museum for Gestaltung, Berlin.Dansk produktion: Book Service I/S, Copenhagen.
Duray, R. and Milligan, G. W, (1999),Improvingcustomer satisfaction through mass customization, Quality Progress, Volume 32 (8), pp. 60-66.
Erixon, G. (1998),Modular function deployment - amethod for product modularisation, KTH, Stockholm, Doctoral Thesis. Erixon, G., Erlandsson, A., von Yxkull, A., Mo Östergren, B. (1994), Modulindela Produkten - halverade ledtider och offensiv marknadsföring, Stockholm: Industrilitteratur
Feitzinger, E. and Lee, H.L. (1997), Mass customization at Hewlett-Packard: The power of postponement, Harvard Business Review, (Jan-Feb), P.116-121.
Galsworth, G. D. (1994),Smart, simple design: using variety effectiveness to reduce total cost and maximize customer selection, Essex Junction, Vt., Omneo.
Gershenson, J.K., Prasad G.J. (1997),Product modularity and its effect on service and maintenance, Proceedings of the maintenance and Reliability Conference May, Knoxville, Tennessee.
Gershenson J.K., Prasad, G.J., Allamneni, S. (1999), Modular Product Design: A Life-Cycle View, Journal of Integrated Design and Process Science,Vol. 3, No. 4, 14.
Gershenson, J.K.; Prasad, G.J.; Zhang, Y. (2003), Product modularity: definitions and benefits, Journal of Engineering Design year, vol.14, pp. 295-314, Carfax Publishing Company, Ebsco.
Gilmore, J.H. and Pine, B.J. (1997), The four faces of mass customization, Harvard Business Review, (Jan-Feb), P.91-101.
Govers, P.C.M. (2004), Product Personality, Delft University of Technology, Delft.
Govers, P.C.M., Hekkert, P. and Schoormans, J.P.L. (2004),Happy, cute and tough: can designers create a product personality that consumers understand?, In McDonagh, D., Hekkert, P., Van Erp, J. & Gyi, D. (Eds.) Design and Emotion, The Design of Everyday things (pp. 345-349). London: Taylor & Francis.
Heikkilä,J., Karjalainen, T.M, Martio, A., Niininen, P. (2002), Products and modularity, Publisher: TAI Research Centre, Espoo. Huang, C. (2000), Overview of Modular Product Development, Laboratory of Intelligent Systems and Information Management Department of Information Management National Chi-Nan University R.O.C. Proc. Natl. Sci. Counc. ROC (A) Vol. 24, No. 3, pp. 149-165, Puli, Taiwan.
Krikke, H , le Blanc, I , van de Velde, S. (2004),Product modularity and the design of closed-loop supply chains, California Management Review year, vol, 46 issue, pp. 23-40, California Management, Ebsco.
Miller T.D., Elgard P. (1998), Defining modules, modularity and modularization,In: Proceedings of the 13th IPS Research Seminar, Fuglsoe,Aalborg University.
Mok, C., Stutts, A., and Wong, L. (2000), Mass customization in the hospitality industry: concepts and application, Fourth International Conference of Tourism in Southeast Asia & Indo-China: Development, Marketing, and Sustainability, pp. 1-11.
Ortíz N.J. C. (2006), Product personality in interaction, Master Thesis, Master of Science in Design for Interaction, Faculty of Industrial Design Engineering, Delft University of Technology.
Pine, B.J. (1993a), Mass customization: the new frontier in business competition, Harvard Business School Press, Cambridge, MA.
Pine, B. J. (1993b), Mass customizing products and services, Planning Review, Vol. 22, No. 4, pp. 6.
Pine, B, Maskell, B (1998), If mass customisation is the future of manufacturing is yourcompany agile enough to compete, www:kellyallen.com/html/mass-customisation.htm.
Routio, P. (1998), Historical development of the theory of architecture, homepage March,http://www.uiah.fi/tm/metodi/135.htm.
Salvador, F., Forza, C.; Rungtusanatham, M. (2002),Modularity, product variety, production volume, and component sourcing: theorizing beyond generic prescriptions, Journal of Operations Management year, Vol: 20 issue: pp. 549- 576, Elsevier Science, Ebsco.
Sanchez R, (1996), Strategic product creation: managing new interactions of technology, markets, and organizations, European Management ]ournal, Vol. 14, No. 2, pp. 121-138.
Sanchez, R. (2000), Modular architectures, knowledge assets, and organizational learning: New management processes for product creation, International Journal of Technology Management, Vol. 19 (6), 610-629.
Sanchez, R. (2002), Fitting together a modular approach, ManufacturingEngineer year, vol: 81 issue: 5 pages: 216-218 publisher: IEE/IEEE provider:IEEE doc type: Journal paper.
Strong, M.B. (2003),Toolsand metrics for evaluating modular products based on strategic objectives, A thesis submitted to the faculty of Brigham Young University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science Department of Mechanical Engineering Brigham Young University, April.
Tezcanli, E., (2006), An analytical survey on customization at modular systems in the context of industrial design, A Thesis Submitted for the Degree of Masters of Science To The Graduate School Of Engineering And Sciences In Industrial Design.