تحقیق پیشِ رو، به بررسی و تحلیل موجوداتِ ترکیبیِ هارپی، اسفنکس و گریفون در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران میپردازد که علیرغم تعداد محدود، جزءِ زیباترین و اسرارآمیزترین نقوشِ سفالینههای اسلامی محسوب میشوند. مهمترین اهداف این تحقیق عبارتند از: شناخت مفاهیم و منشاءِ کاربرد نقوش مزبور بعلاوة قرون رواج و انواع سفالینههای حاوی آنها در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران. لازم به ذکر است که تاکنون در رابطه با کاربرد این نقوش در هنرهای مختلف اسلامی، نظریههای گوناگونی مطرح شده است، اما اغلب آنها مصادیق مستدل و مستندی را در این زمینه ارائه نکردهاند. بدیهی است که اطلاعات مستخرج از نمونههای بکار رفته در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران، میتواند تاحدود زیادی راهگشای بسیاری از ابهاماتِ موجود در این زمینه باشد. از همینرو، ابعاد مختلف تکنیکی و مفهومی کاربرد نقوش موجودات ترکیبیِ مزبور در تعدادی از سفالینههای دوران اسلامی ایران، بصورت مستند مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است. بنابر مهمترین یافتة تحقیق، عامل واحدی را نمیتوان بعنوان تنها عاملِ کاربرد این نقوش ذکر کرد بلکه مجموعهای از عوامل و منابعِ شناخته و ناشناخته در کاربرد آنها دخیل بودهاند که مهمترین منابع شناخته شدة آنها مفاهیم بلندِ عرفان اسلامی در قالب انسان-پرنده، بعلاوة برخی صورتهای فلکی و اساطیر ایران باستان میباشد.
حسینی, سیدهاشم. (1391). نقوشِ موجوداتِ ترکیبی در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 17(4), 45-54. doi: 10.22059/jfava.2013.30066
MLA
سیدهاشم حسینی. "نقوشِ موجوداتِ ترکیبی در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران". نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 17, 4, 1391, 45-54. doi: 10.22059/jfava.2013.30066
HARVARD
حسینی, سیدهاشم. (1391). 'نقوشِ موجوداتِ ترکیبی در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 17(4), pp. 45-54. doi: 10.22059/jfava.2013.30066
VANCOUVER
حسینی, سیدهاشم. نقوشِ موجوداتِ ترکیبی در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1391; 17(4): 45-54. doi: 10.22059/jfava.2013.30066