رویکرد آشنایی زدایی در فرآیند ارتباط تصویری حوزه تصویر سازی تبلیغاتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران

چکیده

چکیده
     نقش رسانه­های تصویری و رابطه آن با مخاطب، مسئله مهمی در جهان معاصر بشمار می­آید. یکی از مهم­ترین رویکردهایی که بواسطه آن می­توان به این منظور دست یافت، آشنایی­زدایی است. این رویکرد با تغییرعادات دیداری و ادراکات بصری در مخاطب احساس شگفتی ایجاد کرده و وی را به مشارکت می­طلبد. در نظریه­های هنری و ادبی، این مقوله از مفاهیم کاربردی بشمار می­آید که در هنرهای ارتباطی به آفرینش مفاهیم نو منجر می­گردد. مطالعه موردی این مقاله بر آشنایی­زدایی و نقش آن در عملکرد تصویرسازی تبلیغاتی تاکید دارد. فرض بر آن است که این رویکرد موجب نوعی نگاه عالمانه در این زمینه شده و ارتباطات بصری را با زبانی نوین مطرح می­نماید. در بیان عوامل موثر برای جلب توجه و متقاعدسازی مخاطب از طریق تصویر، توجه به ویژگی ضمنی بودن دلالت­های تصویری، نقش مخاطب در آفرینش معنا و ارتباط تکنیک­های خلاقانه تصویرسازی با مقوله آشنایی­زدایی از شیوه کتابخانه­ای استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که آشنایی زدایی با بهره از زبان نوین و غیرمستقیم، در برقراری ارتباط بصری با مخاطب موثر است.
 

کلیدواژه‌ها


اثباتی، بهروز (1389)، مبانی ارتباطات، نشر ساقی، تهران.
احمدی، بابک (1382)، ساختار و تأویل متن، نشر مرکز، تهران.
احمدی، بابک (1388)، حقیقت و زیبایی، نشر مرکز، تهران.
اُسولیوان، تام و جان، هرتلی و دانی، ساندرز و جان، فیسک (1385)، مفاهیم کلیدی ارتباطات، میر حسین رئیس زاده، نشر فصل نو، تهران. افشار مهاجر، کامران (1388)، گرافیک در صنعت نشر، انتشارات سمت، تهران.
ایجادی، مرتضی (1383)، بررسی تکنیک‌های خلاق در گرافیک، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌ هنر و معماری، گروه ارتباط تصویری، مقطع کارشناسی ارشد، تهران.
بنت . اِ، ر.اگلش (1386)، تسهیل مشارکت احساسی عاطفی مخاطب در فرآیند دیزاین خلاقه، روبرت صافاریان، نشریه حرفه هنرمند، شماره 19، ص 30.
پوپر، فرانک (1384)، بنیاد‌های هنر الکترونیک، کیهان ولی نژاد، فصلنامه‌ هنر، شماره 65، ص 231.
خداداد حسینی، سید حمید، دکتر احمد روستا و دکتر وهاب خلیلی شجاع (1389)، تبلیغات از تئوری تا عمل، انتشارات حروفیه، تهران. رحیمی، عباس (1388)، دادائیسم، سوررئالیسم و عکاسی، فصلنامه‌هنر، شماره 80، ص 130.
روستا، احمد، خویه، علی (1386)، تکنیک ها و تاکتیک های تبلیغات، نشر سیته، تهران.
ساسانی، فرهاد (1390)، استعاره مبنای تفکر و زیبایی آفرینی، سوره مهر، تهران.
سالیوان، لوک (1389)، تبلیغات خلاق، فرزاد مقدم، انتشارات سیته، تهران.
شفیعی کدکنی، محمد رضا(1370)، موسیقی شعر، نشر آگاه، تهران.
صمد آقایی، جلیل (1380)، تکنیک های خلاقیت فردی و گروهی، مرکز آموزش مدیریت دولتی تهران، تهران.
عابدینی فرد، مرتضی (1388)، اثر هنری؛ نظر به وجود شی، فصلنامه‌ نقد ادبی، شماره 7، صص 83 و 84.
فتوحی، محمود ( 1386)، بلاغت تصویر، انتشارات سخن، تهران.
فریدونی، فرانک (1387)، در آمدی بر دانش واژگان هنرهای چند رسانه‌ای، فصلنامه هنر، شماره 78، ص 307.
کریچلی، سیمون (1383)، در باب طنز، سهیل سمی، اندیشه امروز، تهران.
مساری، پال (1379)، نقش تصویر در تبلیغات، فصلنامه رسانه، شماره 3، ص 87.
موناری، برونو (1381)، ابتکار، پاینده شاهنده، انتشارات قلم آشنا، تهران
نفیسی، آذر (1386)، آشنایی زدایی در ادبیات، نشریه کیهان فرهنگی، شماره 2 ، ص 36.
نوروزی طلب، علیرضا (1368)، تکنیک و هنر، نشریه هنرهای زیبا، شماره 8، ص 8.
ولز، ویلیام و برنت، جان و موریاتی، ساندرا(1383)، تبلیغات تجاری(اصول و شیوه‌های عمل)، سینا قربانلو، انتشارات مبلغان ، تهران.
هلر، استیون (1388)، آیا تصویرگری به پایان خود رسیده است؟، مجله‌ی حرفه هنرمند، شماره 30، صص 58- 57.
یاحقی، فرید (1388)،کتاب اردیبهشت1،گزیده مقاله های نخستین فراخوان پژوهشی طراحی گرافیک ایران، انتشارات یساولی، تهران.
یانگ، جیمز (1388)، هنر و شناخت، هاشم بنا پور، بهاره آزاده سهی، ارشیا صدیق، فرهنگستان هنر، تهران.
وصّاف، حمید رضا (1381 )، بررسی و معرفی آثار رمبولیین میرون دساند، نشر ناربن، تهران.
www.Hi persian.com
www.khabar online.com