چکیده
عنوان، در انتقال معنای عکس عنوانگذاریشده، میتواند چون عنصری مشخصکننده یا عاملِ سازنده و گاه تغییردهندهی معنا نقش ایفا کند و پیامِ آن در سطوح مختلفِ دستیابی به معنای نهایی اثر دریافت شود. از اینرو نادیدهگرفتن نقش آن در خوانش محتوای اثر، همچون حذف قسمتی از عکس است. مطالعات مختلفی با محوریت عنوانگذاری در دنیا انجام شده، اما تا کنون در ایران هیچ پژوهشِ منسجمی در این حوزه صورت نگرفتهاست. این مقاله برای اولینبار در ایران و با هدف ایجاد حساسیت در عنوانگذاری و خوانش آن، به بررسی نقش و جایگاه عنوان در انتقال معنای عکاسانه پرداخته و صحت بسطِ تعاریفِ پیشین از عنوان، به عکس را مشخص میسازد. این مقاله ابتدا با بررسیِ پیشینهی ارتباطی ما با تصویر و متن به نمایندگی از عکس و عنوان، و طرح مباحث نشانهشناسیِ مرتبط، به اثبات جایگاه عنوان در کارکردهای بیانی عکس میپردازد. سپس با برهمگذاریِ تعاریف و تعمیم آنها به حوزهی عکس، چارچوبی عملی و اثباتشده، برای شناخت انواع عناوین فراهم میآورد. برای ملموس نمودن این چارچوب، با مطالعهی جامعهی آماری دردسترس، به دستهبندی عناوین عکسهای گالریهای ایران پرداخته و در نهایت آنها را به دو گروه بیانگر و دلالتگر تقسیم میکند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی و تحلیلی میباشد.
عبدالهآبادی, الهه. (1393). بررسی نقش و جایگاه عنوان در کارکردهای بیانیِ عکس. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19(شماره1), 49-58. doi: 10.22059/jfava.2014.50296
MLA
الهه عبدالهآبادی. "بررسی نقش و جایگاه عنوان در کارکردهای بیانیِ عکس". نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19, شماره1, 1393, 49-58. doi: 10.22059/jfava.2014.50296
HARVARD
عبدالهآبادی, الهه. (1393). 'بررسی نقش و جایگاه عنوان در کارکردهای بیانیِ عکس', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19(شماره1), pp. 49-58. doi: 10.22059/jfava.2014.50296
VANCOUVER
عبدالهآبادی, الهه. بررسی نقش و جایگاه عنوان در کارکردهای بیانیِ عکس. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1393; 19(شماره1): 49-58. doi: 10.22059/jfava.2014.50296