مازندران در طول تاریخ با توجه به شرایط اقلیمی و موقعیت سیاسی خاصی که داشته، همواره مرجعی برای توجه تمامی دیدگاهها بوده است. محققان و پژوهشگران آشنا به تاریخ و فرهنگ تمدنهای کهن، این مکان را بستر مناسبی برای کاوشهای خود دانستهاند. سفیدچاه، عنوان گورستانی است سرشار از نقوش و نمادهای شگرف که این قبرستان را از مکانی جهت نگهداری متوفی به گنجینه ای تاریخی بدل ساخته است. توجه به ساختار، نوع تصاویر و نیز فضای ویژهی این محوطه تاریخی، زمینه ایجاد این پژوهش را فراهم نموده است؛ تا با این امر هرچه بیشتر در جهت معرفی و نگهداری این میراث جاویدان گامهایی مثبت برداشته شود. روش تحقیق برای این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری دادهها، میدانی است. نوشتار حاضر به بررسی مضامین تصویری و نقوش رایج در سنگ قبرهای این منطقه میپردازد و با معرفی پاره ای از مهمترین آنها، سعی در کشف معنا و مفاهیم زندگی در برههای از تاریخ این سرزمین را دارد. مطالعه، درک و آگاهی از این نقوش، مسیر نیل به ارزشهای فرهنگی، اجتماعی و تفکرات بومیان منطقه را هموار ساخته و پیامد آن آشنایی با تاریخ و تمدن انسان و حتی رسیدن به شناخت خود است.
علی نژاد*, روجا. (1393). سفید چاه، نمایه ای فراتر از یک گورستان :شناخت و بررسی مضامین و نقوش تصویری گورستان سفید چاه. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19(شماره2), 49-56. doi: 10.22059/jfava.2014.51439
MLA
روجا علی نژاد*. "سفید چاه، نمایه ای فراتر از یک گورستان :شناخت و بررسی مضامین و نقوش تصویری گورستان سفید چاه". نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19, شماره2, 1393, 49-56. doi: 10.22059/jfava.2014.51439
HARVARD
علی نژاد*, روجا. (1393). 'سفید چاه، نمایه ای فراتر از یک گورستان :شناخت و بررسی مضامین و نقوش تصویری گورستان سفید چاه', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19(شماره2), pp. 49-56. doi: 10.22059/jfava.2014.51439
VANCOUVER
علی نژاد*, روجا. سفید چاه، نمایه ای فراتر از یک گورستان :شناخت و بررسی مضامین و نقوش تصویری گورستان سفید چاه. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1393; 19(شماره2): 49-56. doi: 10.22059/jfava.2014.51439