چکیده
لباس از دیرباز در زندگی بشر حضور داشته ولی در دوران معاصر علاوه بر کارکردهای سنتی، کارکرد رسانهای و ارتباطی نیز پیدا کرده، بهطوری که هنرمندان از آن به مثابه اثر هنری در بیان مفاهیم مورد نظر خود بسیار بهره میجویند. در ایران نیز در دهههای اخیر شاهد برگزاری نمایشگاههایی در این زمینه بودهایم و از آنا که هنرمندان فعال این رشته در ایران بسیار محدود میباشند و هیچ بایگانی منسجمی از عملکردشان وجود ندارد، پژوهش حاضر تلاش داشته تا پس از شناسایی هنرمندان ایرانی برگزارکنندهی نمایشگاه در این حوزه در طی دههی 1380، با استفاده از روشهای کیفی، دیدگاهها، رویکـردها و آثارشان را مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش، روش انتخاب شرکتکنندگان از نوع هدفمند بوده و دادههای جمعآوری شده از طریقِ مصاحبههای نیمهطراحیشده، پس از ضبط و تبدیل به متون نوشتاری، کدگذاری، مقولهبندی و الگویابی شدهاند و سپس مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که ضعف این حوزه از هنر در ایران، علاوه بر عدم شناخت کافی هنرمندان مورد مطالعه که موجب تبدیل آثارشان به تقلیدی ناقص و سطحی از آثار لباس مفهومی در غرب میشود، به عدم ارتباط موثر هنرمندان با مخاطب و محدودیت در شیوهی ارائهی آثارشان برمیگردد.
زارع, مرضیه, & صالحی, سودابه. (1393). لباس به مثابه اثر هنری: رویکرد هنرمندان ایرانی در نمایشگاه های دهه ی 1380*. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19(شماره2), 69-82. doi: 10.22059/jfava.2014.51441
MLA
مرضیه زارع; سودابه صالحی. "لباس به مثابه اثر هنری: رویکرد هنرمندان ایرانی در نمایشگاه های دهه ی 1380*". نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19, شماره2, 1393, 69-82. doi: 10.22059/jfava.2014.51441
HARVARD
زارع, مرضیه, صالحی, سودابه. (1393). 'لباس به مثابه اثر هنری: رویکرد هنرمندان ایرانی در نمایشگاه های دهه ی 1380*', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19(شماره2), pp. 69-82. doi: 10.22059/jfava.2014.51441
VANCOUVER
زارع, مرضیه, صالحی, سودابه. لباس به مثابه اثر هنری: رویکرد هنرمندان ایرانی در نمایشگاه های دهه ی 1380*. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1393; 19(شماره2): 69-82. doi: 10.22059/jfava.2014.51441