استفاده از مهندسی کانسی در بررسی تصویر ذهنی برندهای تلفن‌همراه در بین طراحان جوان ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه طراحی‌صنعتی، دانشکدۀ هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 استادیار گروه طراحی‌صنعتی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

3 کارشناس طراحی‌صنعتی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه آزاد (واحد تهران مرکزی)، تهران، ایران

چکیده

چکیده
هدف از این مطالعه و پژوهش، بررسی تأثیرات احساسی و تصویر ذهنی پرفروش‌ترین برندهای بازار تلفن‌همراه در بین دانشجویان جوان طراح ایرانی بوده است. بافت جوان جامعۀ کنونی ایران و علاقه‌مندی طراحان جوان به پیگیری گرایش‌های جدید و رویدادهای صنایع و محصولات پیشرو نظیر صنعت ارتباطات و اطلاعات، دلیل انتخاب این گروه به‌عنوان جامعۀ نمونه بود. برای دستیابی به اهداف موردنظر، از روش مهندسی کانسی استفاده شد. براساس آمار و اطلاعات موجود در شهر تهران، شش برند پرفروش تلفن‌همراه برای پژوهش حاضر برگزیده شدند و با انتخاب سی جفت‌ویژگی بیان‌کنندۀ خصوصیت‌های مختلف مرتبط با تصویر ذهنی یک برند، ساختار و محتوای پرسش‌نامه به شیوۀ افتراق معنایی شکل گرفت. این پرسش‌نامه بین صد نفر (پنجاه دختر و پنجاه پسر) توزیع شد. به‌منظور تحلیل اطلاعات حاصل از پرسش‌نامه‌ها، از روش‌های آنالیز واریانس یک‌طرفه و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که بین ترجیحات و سلایق دختران و پسران در بازار تلفن‌همراه ایران تفاوت‌های معناداری وجود دارد و علی‌رغم وجود تصویر ذهنی مشترک نسبت به برخی برندها، برخی دیگر در بین دختران و پسران دارای افتراق و تفاوت در تصویر ذهنی هستند. یافته‌های این مطالعه می‌تواند در حال و آینده، بازخوردهایی کاربردی را به برندهای بررسی‌شده به‌منظور استفاده در فعالیت‌های بازاریابی و برندسازی ارائه کند.
 

کلیدواژه‌ها


کلینی ممقانی، ناصر و خرم، مهدی (1387)، اثرگذاری و نقش احساس در فرایند طراحی محصول؛ درآمدی بر روش‌شناسی مهندسی کانسی، نشریۀ بین‌المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران، جلد 19، شمارۀ 10- ب، 151-160.
Lee, S., Harada, A. and Stappers, P. J. (2002), Pleasure with Products: Design based Kansei, In W. Green and P. Jordan (Eds.), Pleasure with Products: Beyond usability (pp.219-229, Taylor & Francis), London.
Nagamachi, M. (1997), Kansei Engineering: The Framework and Methods, In M. Nagamachi (Ed.), Kansei Engineering 1 (pp.1-9), Kaibundo Publishing, Kure.
Nagamura, N. (1991), Measurement of Kansei, In H. Kuriyama (Ed.), Handbook of Advanced Technology of Kansei Measurement, Science Forum.
Nagasawa, S. Y. (2002), Kansei and Business, International Journal of Kansei Engineering, vol. 3, 2-12.
Schütte, S. (2005), Engineering Emotional Values in Product Design - Kansei Engineering in Development, Linköping University, Linköping.