در ازدحام دگرگونیهای هنری سدهی بیستم، آثار نقاشی نیز «عنوان»های گوناگونی به خود پذیرفتهاند؛ در بررسی این عنوانها با گذر از علل انتخاب آنها، نقش عنوان در رویارویی با مخاطب و چگونگی تأثیر بر تأویل مخاطب مطرح میگردد؛ که این پژوهش نیز از منظر هرمنوتیک ریکور قصد بررسی این تاثیرپذیری را دارد. در هرمنوتیک ریکور با مطرح شدن اثر هنری همچون گفتمان، مخاطب و متن، اهمیتی بیش از مؤلف آن مییابند. اثر به جهانی ارجاع دارد که رویاروی جهان مخاطب قرار میگیرد و مخاطب با طی کردن مراحل تأویل ریکور یعنی تبیین، فهم، و خویشتن فهمی، اثر را تأویل میکند. میتوان نقشی برای عنوان در این فرآیند در نظر گرفت. عنوان میتواند بخشی از استراتژی مؤلف باشد و با کارکردی همچون استعاره، و یا ابداع پیرنگ، موجب نوآوری معنایی گردد. همانطور که نقاش سدهی بیستم، خلاقانه در انتخاب عنوان اثر هر چه بیشتر با مخاطب درگیر شده، نوآوری معنایی را از او طلب میکند؛ تا مخاطب با هر تأویل، معنا را بازآفریده، پیکربندی متن را دگرگون سازد. شیوهی پیشبرد این پژوهش از نظر هدف، توسعهای-کاربردی، از نظر روش، تطبیقی-تحلیلی میباشد. همچنین دادهها با روش کتابخانهای-ترکیبی گردآوری شده، به صورت کیفی، از طریق منطق و استدلال مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتهاند.
رجبی نژاد, پروانه, & حسامی, منصور. (1393). بررسی هرمنوتیک پل ریکور و تأویل مخاطب از اثر هنری با تکیه بر عنوان. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19(3), 19-26. doi: 10.22059/jfava.2014.55405
MLA
پروانه رجبی نژاد; منصور حسامی. "بررسی هرمنوتیک پل ریکور و تأویل مخاطب از اثر هنری با تکیه بر عنوان". نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19, 3, 1393, 19-26. doi: 10.22059/jfava.2014.55405
HARVARD
رجبی نژاد, پروانه, حسامی, منصور. (1393). 'بررسی هرمنوتیک پل ریکور و تأویل مخاطب از اثر هنری با تکیه بر عنوان', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19(3), pp. 19-26. doi: 10.22059/jfava.2014.55405
VANCOUVER
رجبی نژاد, پروانه, حسامی, منصور. بررسی هرمنوتیک پل ریکور و تأویل مخاطب از اثر هنری با تکیه بر عنوان. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1393; 19(3): 19-26. doi: 10.22059/jfava.2014.55405