هنر آبستره و حذف روایت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

2 استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

چکیده

به نظر می رسد در راستای دورانی که زبان­شناسی و ادبیات تطبیقی نبض مباحث انتقادی را در دست می گیرند، مسیر تجسم به خلقی روایت گریز متمایل می شود که در خلال آن تصویر به سکوت و خلق آبستره به نوعی زبان بصری از فرم می­گراید. تصمیم هنرِ آبستره به سکوت و وارد­سازی تجسم به قلمروی انحصاری بصری و دفاع از آن در برابر سخن و در همین راستا وسواس هنرمندِ مدرن برای حذف عناصر ادبی و روایی، خود معرف این گرایش در تجسم است. اما از طرف دیگر، هنرمند مدرن بیش از هر دوره­ای وابسته به ایدئولوژی­های مدرن و نظریات ادبی و زبان­شناشانه حاکم بر زمانه است و این با نفس حذف روایت در تضاد است. در مقاله حاضر پس از بررسی روند حذف روایت و قیاس از تجسم و تغییر تناسب میان بازنمایی و روایت و همچنین تحلیل بار روایی در چند اثر منتخب، میزان موفقیت این گرایش در حذف عناصر روایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت که بر­اساس آن می­توان مدعی شد که گرایش آبستره نه تنها در تلاش برای پرهیز از روایت و کمینه­گرایی روایی در نهایت از خودِ اثر تهی شد، بلکه وابستگی آشکار به نظریات زمانه نیز کاملاً در تضاد با این مدعا بود.

کلیدواژه‌ها


  • بارت، رولان (1388)، رولان بارت نوشته ی رولان بارت، ترجمة پیام یزدانجو، نشر مرکز، تهران.
  • - بارت، رولان (1389)، لذت متن، ترجمة پیام یزدانجو، نشر مرکز، تهران.
  • - چایلدز، پیتر (1382)، مدرنیسم، ترجمة رضا رضایی، نشر ماهی، تهران.
  • - سمیع آذر، علیرضا (1389)، اوج و افول مدرنیسم، نشر نظر، تهران.
  • - گامبریچ، ارنست (1385)، تاریخ هنر، ترجمة علی رامین، نشر نی، تهران.
  • - Barthes, Roland (1977), Image, Music, Text, Stephen Heath (trans.), Fontana, London.
  • - Brecht, Bertolt (1975), The Popular and the Realistic, David Craig (ed.), Pelikan, Harmonds worth.
  • - Derrida, Jacques (1975), Economimesis, Mimesis des Articulations, Aubier-Flammarion, Paris.
  • - Emerling, Leonhard (2003), Jackson Pollock, Taschen Publications, California.
  • - Greenberg, Clement (1955), American-Type Painting, University of Chicago Press, Chicago.
  • - Manzoni, Piero (1957), For the Discovery of a Zone of Images, Tate Gallery, London.
  • - Manzoni, Piero (2003), Free Dimension in Art in Theory 1990-2000, Charles Harrison and Paul Wood (Ed.), Blackwell Publishers, MA.
  • - Mitchell, W.J.T (1995), Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation, The University of Chicago Press, Chicago.
  • - Wolfe, Tom (1975), The Painted Word, New York University Press, New York.