آیکونولوژی به عنوان یک رویکرد- روش در مطالعات هنر، جهت تفسیر آثاری با سابقة تاریخی دستمایه قرار گرفته و علیرغم ادعای کارکرد آن در باب تفسیر آثار هنری مدرن، هیچگاه در تفسیر یک اثر هنری آبستره مورد استفاده قرار نگرفته است. هدف این مقاله امکانسنجی استفاده از روش آیکونولوژی در تفسیر آثار تجسمی آبستره است و پرسش این پژوهش بدین قرار است که آیا روش آیکونولوژی که در پی شناخت معنا در مقابل فرم(صورت) است، در تفسیر آثار هنری آبستره روشی کاربردی خواهد بود یا خیر. فرضیه این جستار اینچنین است که آیکونولوژی مبتنی بر معنای اثر بوده و این معنا در دنیای نسبیگرای هنر آبستره خارج از دسترس و اساساً متکثر و نسبی است. بنابراین آیکونولوژی در باب آثار هنری آبستره کاربردی نخواهد بود. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و روش تحقیق بکار برده شده در این پژوهش تحلیلی- تاریخی است. یافتههای تحقیق بدین قرار است که شناخت معنای واقعی یا ابتدایی در آثار آبستره نانگارهپرداز ممکن نیست و این بدان معناست که آیکونولوژی در همان گام اول متوقف میشود. در آثار آبسترة حامل تصویر هم، از پس صورت اثر نمیتوان به معنای واحدی رسید و هویتی که بازشناخته میشود متکثر بوده و منطبق بر ماهیت اثر نیست.
اسدی, مهیار, & بلخاری, حسن. (1393). امکان سنجی استفاده از آیکونولوژی جهت تفسیر آثار هنری آبستره. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19(4), 37-46. doi: 10.22059/jfava.2014.55419
MLA
مهیار اسدی; حسن بلخاری. "امکان سنجی استفاده از آیکونولوژی جهت تفسیر آثار هنری آبستره". نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19, 4, 1393, 37-46. doi: 10.22059/jfava.2014.55419
HARVARD
اسدی, مهیار, بلخاری, حسن. (1393). 'امکان سنجی استفاده از آیکونولوژی جهت تفسیر آثار هنری آبستره', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19(4), pp. 37-46. doi: 10.22059/jfava.2014.55419
VANCOUVER
اسدی, مهیار, بلخاری, حسن. امکان سنجی استفاده از آیکونولوژی جهت تفسیر آثار هنری آبستره. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1393; 19(4): 37-46. doi: 10.22059/jfava.2014.55419