توجه به پیشینه تصویری و عنایت به فرهنگ و سنتهای هنری گذشته همراه با نوآوری، مهمترین عامل در دستیابی به عظمت و هویت هنری کنونی هر سرزمین میباشد. از این رو بررسی ریشههای طراحی گرافیک در ایران و چگونگی کاربرد آنها با توجه به مفاهیم نمادین، هدف و مسئله بنیادین این پژوهش به ویژه در رابطه با نشانه دانشگاه تهران بوده است. در این نوشتار، پس از اشاره به کاربرد نقشمایههای کهن ایرانی در طراحی نشانههای معاصر، براساس روند پژوهش، مفاهیم نمادین به کار رفته در طراحی نشانه دانشگاه تهران با توجه به پیشینه تصویری آنها در دوران ساسانی مورد تحلیل قرار گرفتهاند؛ در این بررسی مشاهده میشود که بال و پر در هنر نمادین ساسانی، نمادهایی از ایزد بهرام هستند که شاهان ساسانی به لحاظ نیاز به افزایش قدرت فره ایزدی به این ایزد توجهی ویژه مبذول میداشتند و او را بسیار ستایش میکردند. این مفهوم با توجه به نوشته خوانده شده بر روی این پلاک گچی ساسانی و همچنین فرم دایره و ویژگیهای آن در طراحی مفاهیم و معانی نمادین دانشگاه و اهداف سازمانی مورد انتظار، به شیوهی قیاسی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است