ارزش شناختی در عکاسی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشکده‌ی هنر و معماری،دانشگاه تربیت مدرس

2 استادیار دانشکده‌ی هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران

چکیده

آن­چه مقاله­ی حاضر می­کوشد بدان پاسخ دهد، این پرسش است که آیا عکاسی می­تواند به­عنوان منبعی برای شناخت محسوب گردد یا خیر؟ اندیشمندان حوزه­ی عکاسی با استناد بر جنبه­ی عینی شکل­گیری تصویر عکاسی که دیگر اشکال بازنمایی تصویری از آن بی­بهره­اند، کوشیده­اند بر رابطه­ی میان عکاسی، دانش و شناخت صحه بگذارند. در مقابل، عده­ای عکاسی را نیز به­مانند دیگر اشکال تصویرسازی، چندان هم فرایندی عینی ندانسته و بر این باورند که ذهنیت عکاس به شیوه­ها و طرق مختلف (انتخاب نوع لنز، زاویه­ دید و…) بر روند شکل­گیری تصویر عکاسی تاثیر گذارده و در آن دخیل است. علاوه بر این، رواج تصویرهای دست­کاری­شده در نتیجه­ی پیشرفت چشمگیر فناوری دیجیتال و تکنیک­های ویرایش عکس، تا حدودی جنبه­ی واقع­گرایانه و اسنادی عکاسی را زیر سوال برده است. با این حال عکس­ها هم­چنان از قدرتی مجاب­کننده برخوردار بوده و با دیدن آنها می­توان باورهایی را در خصوص جهان پیرامون شکل داد، هرچند این باورها برای بدل­شدن به شناخت، نیازمند آن هستند که توسط منطق و دیگر باورهای پیشینی ما تائید شوند. علاوه ­بر این، این مقاله می­کوشد تا تمایز میان عکاسی و دیگر اشکال بازنمایی تصویری از جمله واقع­گراترین تصویرهای نقاشی­ (نقاشی­های هایپررئالیستی) که در ثبت جزئیات صحنه شانه­به­شانه عکاسی می­زنند را نیز توضیح دهد. 

کلیدواژه‌ها


بارت، رولن (1389)، پیام عکس، راز گلستانی­فرد، چاپ اول، نشر مرکز، تهران.

بازن، آندره (1382)، سینما چیست؟، محمد شهبا، چاپ دوم، انتشارات هرمس، تهران.

بنیامین، والتر (1383)، اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی، در پیام یزدانجو، اکران اندیشه: فصل­هایی در فلسفه­ی سینما، صص 35-85، چاپ اول، نشر مرکز، تهران.

پاکباز، روئین (1386)، دایره­المعارف هنر، چاپ ششم، فرهنگ معاصر، تهران.

پرایس، دریک و ولز، لیز (1390)، اندیشیدن در باب عکاسی در عکاسی: درآمدی انتقادی، گروه مترجمان، چاپ اول، انتشارات مینوی خرد، تهران.

سونتاگ، سوزان (1390)، درباره­ی عکاسی، نگین شیدوَش، چاپ اول، انتشارات حرفه:نویسنده، تهران.

کردستانی، فائقه (1389)، بررسی آراء و نظریات منتقدین و متفکرین برجسته (قرن بیستم) در باب نظریه­ی انتقادی عکاسی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر.

وابرتون، نایجل (1385)، عکاسی خبری اخلاقی در عصر تاریکخانه­های الکترونیک، رسانه، شماره 66 ، صص 223-248.

 

هرست هاوس، رزالین (1388)، مجموعه مقالات زیبایی­شناسی و فلسفه­ هنر: بازنمایی و صدق، امیر نصیری، چاپ دوم، فرهنگستان هنر، تهران.

یانگ، جیمز (1388)، هنر و شناخت، هاشم بناپور و دیگران، چاپ اول، فرهنگستان هنر، تهران.

 

Cohen, Jonathan and Meskin, Aaron (2004), On the Epistemic Value of Photography, the Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol.62, No.2, pp.197–210.

Cohen, Jonathan and Meskin, Aaron (2008), Photographs as Evidence in Walden, Scott, Photography and Philosophy: Essays on Pencil of Nature, pp.70-91, Blackwell Publishing, MA.

Eisner, Elliot (2008), Art and Knowledge in Knowles, J. Gary, Cole, Ardra L., Handbook of the Arts in Qualitative Research, pp.3-12, SAGE Publications, London.

Mouriki-Zervou, Alexadra (2011), the Cognitive Dimension of Art: Aesthetics and Educational Value, The International Journal of Learning, Vol.18, No.1, pp. 1-12.

Pettersson, Mikel (2011), Seeing What Is Not There: Pictorial Experience, Imagination and Non-localization, British Journal of Aesthetics, Vol.51, No.3, pp.279-294.

Walden, Scott (2008), Truth in Photography in Walden, Scott, Photography and Philosophy: Essays on Pencil of Nature, pp.91-111, Blackwell Publishing, MA.

Walden, Scott (2012), Photography and Knowledge, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 70, No.1, pp.139-149.

Walton, Kendall L (2008), Transparent Pictures: On the Nature of Photographic Realism in Walden, Scott, Photography and Philosophy: Essays on Pencil of Nature, pp.14-50,Blackwell Publishing, MA.