آژند، یعقوب (1380)، تاریخ ادبیات ایران از آغاز تا امروز، ؟؟؟؟
[U1] ، تهران.
آژند، یعقوب (1381)، مکتب نگارگرى ترکمان (823-926 ه)، هنرنامه، شماره 17، صص 34-47.
افشار، ایرج (1381)، نسخه برگردان خاوراننامه، نامه بهارستان، سال سوم، شماره دوم، دفتر 6، صص 539-540.
الیاده، میرچا (1365)، مقدمه بر فلسفهای از تاریخ (اسطوره بازگشت جاودانه)، (ترجمه بهمن سرکاراتی)، نیما، تبریز.
آیدانلو، سجاد (1383)، مرا این نامه را «خاوران نامه» نام... ، نامه پارسی، شماره 3، صص189-203.
پاکباز، رویین (1379)، نقاشی ایرانی از دیرباز تا امروز، نارستان، تهران.
پور شهرام، سوسن (1388)، پژوهشی بر عنصر آب درروش نقد ادبی گاستون باشلار (با نگرشی بر شعر کسایی مرزوی)، مطالعات ادبیات تطبیقی، شماره 10، صص101-116.
جیحونآبادی، نعمتالله (1361)،
حق الحقایق (شاهنامه حقیقت)، ؟؟؟؟؟؟
[U2] ، تهران.
حاجحسنی، اعظم و محمودی، فتانه (1393)، تطبیق عنصر خیال، در متن و نگارههای خاوراننامه، با رویکرد نقد تخیلی گاستون باشلار، ادبیات تطبیقی (فرهنگستان زبان و ادب فارسی)،شماره 10، صص 36-62.
حسینی، مریم (1384)، رمزپردازی باد در آثار سنایی، علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، شماره 56 و 57، صص35-49.
خزائلی، محمد (1355)، اعلام قرآن، امیرکبیر، تهران.
خزایی، محمد (1380)، نقش شیر، نمود امام علی (ع) در هنر اسلامی، کتاب ماه هنر، شماره 31 و 32، صص 37-39.
خطاط، نسرین (1382)، نیچه از نگاه باشلار، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 39 و 40، صص39-57.
خلیلی، مریم (1388)، تحلیل تابلوی سفیران اثر هولباین بر اساس نظریه پانوفسکی، دو فصلنامه تخصصی هنرهای تجسمی نقشمایه، سال دوم، شماره 3، صص 99- 108.
خوسفی بیرجندی، ابن حسام (1381)، خاوراننامه، کاخ گلستان و سازمان چاپ و انتشارات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
خوشحال دستجردی، طاهره (1380)، بازتاب حماسی انتظار در دیوان ابن حسام خوسفی، ادبیات و علوم انسانی، شماره 1، صص57-73.
رضیزاده، رضیه (1384)، در شیوه و مکتب نگارههای خاوران نامه، گلستان هنر، شماره 2، صص58-69.
رستگار فسایی، منصور (1369)، اژدها در اساطیر ایران، توس، تهران.
روحانی، حمیدرضا و سخاوت، آزاده (1395)، معرفی و بررسی خمسهای مصور از دوره ترکمانان متعلق به مزه هنرهای اسلامی کوالالامپور، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره 21، شماره 3، صص 53-64.
رهنورد، زهرا (1386)، تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی، نگارگری، سمت، تهران.
زمردی، حمیرا (1382)، نگرش تطبیقی ادیان و اساطیر در شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی و منطقالطیر، زوار، تهران.
سارایی، ظاهر (1379)، شاعر قلههای مهآلود (تصحیح، ترجمه و اشعار غلامرضاخان ارکوازی)، گویه، تهران.
سالک بیرجندی، محمدتقی (1373)، جایگاه ابن حسام در ادب فارسی (ابن حسام بزرگترین منقبت گوی خاندان پیامبر (ص))، وقف میراث جاویدان، شماره 1، صص 96-103.
سرمدی، عباس (1379)، دانشنامه هنرمندان ایران و اسلام از مانی تا معاصرین کمالالملک، هیرمند، تهران.
سلطانی، اختر؛ سارایی، ظاهر و توحیدی فر، نرجس (1389)، تأثیر حماسههای دینی فارسی بر مناجاتنامه کردی غلامرضاخان ارکوازی، مطالعات ادبیات تطبیقی، شماره 1، صص 43-63.
شاد قزوینی، پریسا و دادی، دانا (1390)، بررسی تطبیقی حرکت در نگارههایی از نسخه خاوران نامه (881 ه.ق) از مکتب شیراز با نسخه تهماسبی از مکتب تبریز، مطالعات هنرهای تجسمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان، شماره 1، صص 1-22.
شایستهفر، مهناز (1384)، عناصر هنر شیعی در نگارگری و کتیبهنگاری تیموریان و صفویان، مطالعات هنر اسلامی، تهران.
شهری، جعفر (1368)، تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم، اسماعیلیان، تهران.
صفا، ذبیحالله (1379)، حماسهسرایی در ایران از قدیمیترین عهد تاریخی تا قرن چهاردهم هجری، امیرکبیر، تهران.
صفا، ذبیحالله (1383)، تاریخ ادبیات در ایران، جلد چهارم، فردوس، تهران.
عبدی، ناهید (1391)، درآمدیبرآیکونولوژی، سخن، تهران.
عمادزاده، عمادالدین حسین (1331)، امیرالمؤمنین، زندگانی حضرت علی بن ابیطالب (ع)، نشر محمد (ص)، تهران.
فردوسی، ابوالقاسم (1381)، شاهنامه فردوسی، بر اساس نسخه مسکو، محمد (ص)، تهران.
قائمی، فرزاد (1388)، تحلیل نقش نمادین اسطوره آب و نمودهای آن در شاهنامه فردوسی بر اساس روش نقد اسطورهای، جستارهای ادبی، شماره 165، صص 47-68.
کلینی، محمد (1391)، الکافی، (ترجمه هاشم رسول محلاتی)، علمیه اسلامی، تهران.
کنبای، شیلا (1378)، نقاشی ایرانی، (ترجمه مهدی حسینی)، دانشگاه هنر، تهران.
کیکاووسی، نعمتالله (1380)، خاوران نامه، کتاب ماه هنر، شماره 31 و 32، صص 98-99.
گری، بازیل (1383)، نقاشی ایرانی، (ترجمه عربعلی شروه)، دنیای نو، تهران.
گودرزی (دیباج)، مرتضی (1384)، تاریخ نقاشی ایران از آغاز تا عصر حاضر، سمت، تهران.
مرادی، ح (1378)، تصحیح خاوران نامه ابن حسام خوسفی، (پایاننامه ارشد)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد.
یاحقی، محمدجعفر (1375)، فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری سروش، تهران.
یاحقی، محمدجعفر (1386)، فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیات فارسی، فرهنگ معاصر، تهران.
Ann Holly, Michael (1984), Panofsky and the Foundations of Art History, Cornell University Press, New York.
Argan, Giulio Carlo & West, Rebecca (1975), Ideology and Iconology, Critical Inquiry (University of Chicago), 2(2), 297-305.
Franz, Marie-Louise von (1963), An introduction to the psychology of fairy tales: Lecture[s at the Jung Institut] Jan, Jung Institut.
Ferretti, Silvia (1989), Cassirer, Panofsky, and Warburg: Symbol, Art, and History (Richard Pierce, Trans, Indiana University Press), Indiana.
Hasenmueller, Christine (1978), Panofsky, Iconography, and Semiotics Source, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, (36)3, 289-301.
Jung, C. G (2003), Four archetypes: mother/rebirth/spirit/trickster, Translator: R. F.C. Hull, Psychology Press, ?????.
Lavin, Irving (1990), Iconography as a Humanistic Discipline (“Iconography at the Crossroads”), Princeton: Princeton University Press, New Jersey.
Panofsky, Erwin (1972), Study in Iconology (Humanistic Themes in the Art of the Renaissance), Westview Press, Colorado.
Panofsky, Erwin (1955), Meaning in the Visual Arts, Double day Anchor Books, New York.
Robinson, Basil William (1993), Fifteenth-century Persian painting: problems and issues, NYU Press, New York.
Walker, John A & Chaplin, Sarah (1997), Visual Culture: An Introduction, Manchester University Press, Manchester.