2
استادیار گروه گرافیک دانشکده هنردانشگاه تربیت مدرس
10.22059/jfava.2022.347706.666965
چکیده
در طول تاریخ، تخت همواره مظهر قدرت و نشان مشروعیت حاکم وقت بوده که بازتاب بصری آن در نسخ خطی مصور؛ از جمله شاهنامه تهماسبی، به خوبی هویداست. هدف، شناسایی انواع تخت و سایر عناصر جلوس تصویر شده در شاهنامه تهماسبی عهد صفویه است. این جستار کوششی است برای پاسخ به این پرسش: آرایه های تخت و وسایل نشستن در شاهنامه تهماسبی از منظر نوع، ساختار، فراوانی و شخصیت های جلوس کرده بر آن ها، شامل چه مواردی می شود؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و شیوة گردآوری اطّلاعات کتابخانه ای- اسنادی است. تعداد نمونه های آماری 86 نگاره ای از شاهنامه تهماسبی است که حاوی دست کم، یک آرایه از عناصر جلوس است. نتایج حاکی است؛ تخت، صندلی، چهارپایه و کجاوه از انواع عناصر جلوس در اثر یاد شده اند که نگارگران اغلب، با کاربست جنبه های خیالی در تجسم ساختار آن ها و با بکارگیری رنگ طلایی، جنس فلز را تداعی نموده اند. در این بین، بیشترین فراوانی با 73 مورد مختص انواع آرایه تخت است که از منظر تنوع در تزئینات و ساختار، در رتبه نخست عناصر جلوس قرار دارند. از منظر شخصیت ها نیز تخت فریدون به عنوان یک پادشاه اساطیری، بیشتر از سایرین تکرار شده است.
رحمانی, روح اله, & احمدپناه, سید ابوتراب. (1402). گونه شناسی آرایه تخت و عناصر جلوس در نگاره های شاهنامه تهماسبی.. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 28(1), -. doi: 10.22059/jfava.2022.347706.666965
MLA
روح اله رحمانی; سید ابوتراب احمدپناه. "گونه شناسی آرایه تخت و عناصر جلوس در نگاره های شاهنامه تهماسبی.". نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 28, 1, 1402, -. doi: 10.22059/jfava.2022.347706.666965
HARVARD
رحمانی, روح اله, احمدپناه, سید ابوتراب. (1402). 'گونه شناسی آرایه تخت و عناصر جلوس در نگاره های شاهنامه تهماسبی.', نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 28(1), pp. -. doi: 10.22059/jfava.2022.347706.666965
VANCOUVER
رحمانی, روح اله, احمدپناه, سید ابوتراب. گونه شناسی آرایه تخت و عناصر جلوس در نگاره های شاهنامه تهماسبی.. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 1402; 28(1): -. doi: 10.22059/jfava.2022.347706.666965