تلاش هنر معاصر در گذار از انقلاب مفهومی، دخالت و توان تغییر در گفتمانهای اجتماعی است. رویکرد اخلاقی هنر معاصر در هیأت اکتیویسم هنری، چشماندازی انتقادی به مسائل اجتماعی در دنیای هنر گشودهاست. از مقولههای بنیادین فلسفه اجتماعی، سیاست بهرهوری از محیطزیست و تعهدات زیستی بهعنوان نگرانی جهانی در همه ابعاد است که از مضامین مورد توجه در اکتیویسمهای هنری سالهای اخیر بوده و دیالکتیک میان هنر، امر اجتماعی و اخلاق را مطرح ساخته. در علوم اجتماعی معاصر آراء نسل سوم نظریهانتقادی در پرداختن به مبانی هنجاری، تعیین دستورزبانِ اخلاقیِ تضادهای اجتماعی در تبیین الگوی"بهرسمیتشناختن"است. از همینرو پژوهش حاضر به مطالعه قرائت نسلسوم نظریهانتقادی از"بازشناسی"در مطابقت با جنبه اخلاقی تعارضات زیستمحیطی مورد توجه در اکتیویسمهای هنری میپردازد. این پژوهش با فرض همسویی تلاش برای بهرسمیتشناختن واقعیتهای اجتماعی بحران زیستمحیطی در اکتیویسمهای هنری و نظریه ارجشناسی (قرائت اکسلهانت)، سعی در مطالعه کنشورزی اجتماعی-سیاسی در هنر موضوعگرای معاصر دارد که با روش توصیفی-تحلیلی صورت میپذیرد. ازاینرو میتوان به این نتیجه اذعان داشت که توانشِ اجتماعی اکتیویسمهای هنری در پیگیری مطالبات اجتماعی با جنبههای بازشناسی در نظریهانتقادی نسلسوم مطابقت دارد؛ این توان در راستای شناخت و اقدام برای ترسیم پیامدهای تخریب محیطزیست، همچنین فشار بر نهادهای قدرت و ایجاد مسئولیت پذیری در تعهداتزیستی در دوران معاصر است.
Anderson, J. (2000). "The" Third Generation of the Frankfurt School. lntectuall Histoy Nwesletter [online], 22, 49-61. 15. Anderson, J. (2011). 1. Situating Axel Honneth In The Frankfurt School Tradition. In Axel Honneth: Critical Essays (pp. 31-57). Brill.
16. Aladro Vico, E., Jivkova-Semova, D. and Bailey, O. (2018). Artivism: A new educative language for transformative social action. Comunicar. Media Education Research Journal, 26 (57), 9-18.
17. Bishop, C. (2006). Participation Documents of Contemporary Art. London: Whitechapel. 18. Black, B. C., Hassenzahl, D. M., Stephens, J. C., Weisel, G. and Gift, N. (2013). Climate Change: An Encyclopedia of Science and History (Vol. 1). Santa Barbara, CA: ABC-Clio.
19. Benjamin, W. (1973). The author as producer. In Understanding Brecht (pp. 85-103). Translated by Bostock, A. Lonndon: New Left Books.
20. Brincat, Sh. (2015). Global Climate Change Justice: From Rawls’ Law of Peoples to Honneth’s Conditions of Freedom. Environmental ethics, 37(3), 277-305.
21. Capstick, Stuart. Hemstock, Sarah. Senikula, Ruci. 2018. "Perspectives of artist–practitioners on the communication of climate change in the Pacific", International Journal of Climate Change Strategies and Management, 10(2), 323-339.
22. Carson, R. (2002). Silent spring (1962). New York: Houghton Mifflin Harcourt.
23. Coolsaet, B. and Néron, P.Y. (2000). Recognition and Environmental Justice. In Environmental justice: Key issues (pp. 1-17). London: Routledge.
24. Demos, TJ. 2013.” Contemporary Art and the Politics of Ecology”. Third Text. 27:1, 1-9.
25. Dickie, G. (1974). Art and the Aesthetic: An International Analysis. Ithaca, New York: Cornell University Press.
26. Dunaway, F. (2009). Seeing Global Warming: Contemporary Art and the Fate of the Planet. Environmental History, 14(1), 9-31.
27. Evans, M. (2015). Artwash: Big Oil and the Arts. London: Pluto Press.
28. Gilmurray, J. (2018). Ecology and Environmentalism in Contemporary Sound Art. Thesis (PhD). University of the Arts London.
29. Golańska, D. and Kronenberg, A. K. (2020). Creative practice for sustainability: A new materialist perspective on artivist production of eco-sensitive knowledges. International Journal of Education through Art, 16(3), 303-318.
30. Honneth, Axel. (1992). “Integrity and Disrespect: Principles of Morality Based on the Theory of Recognition”, Political Theory, 20(2): 187–201.
31.
Honneth, A. (1995). The Struggle for Recognition: The Moral Grammar of Social Conflicts. Cambridge: MIT Press. 32. Honneth, A. (2004). Recognition and Justice: Outline of a Plural Theory of Justice’. Acta Sociologica, Translated by Inkpin, A., 47 (4), 351-364.
Honneth, A. (2007). Disrespect: The Normative Foundations of Critical Theory. Cambridge: Polity Press.
34. Honneth, A., Rancière, J. (2016). Recognition or Disagreement A Critical Encounter on the Politics of Freedom, Equality, and Identity. New York: Columbia University Press.
35. Iser, M. (2019). Recognition. The Stanford Encyclopedia of Philosophy [online]. Available from:
36. Juhola, K., Huhmarniemi, M. and Raatikainen, K. (2020). Artistic Research on Dialogical Aesthetics: Ethics of Gathering. Ruukku, 14.
37. Kagan, S. (2014). “The practice of ecological art”. Plastik [en ligne] Vol 4, pp. 1-6.
38. Mahony, E. (2017). Opening Spaces of Resistance in the Corporatized Cultural Institution: Liberate Tate and the Art Not Oil Coalition. Museum and Society, 15 (2), 126-141.
39. Mark, D. C. (2016). Axel Honneth, The Struggle for Recognition. The Oxford. Handbook of Classics in Contemporary Political Theory. Edited by Levy, Jacob T. 1-18.
40. Memou, A. (2018). Activism and the Tate. Third Text, 31(5-6), 619-63.
41. Montagnino, Fabio Maria. (2018). “Joseph Beuys’ Rediscovery of Man–Nature Relationship: A Pioneering Experience of Open Social Innovation”, Open Innov. Technol. Mark. Complex. 2-7.
42. Motion, J. (2019). Undoing art and oil: an environmental tale of sponsorship, cultural justice and climate change controversy. Environmental Politics, 28(4), 727-746.
43. Petherbridge, D. (2011). Introduction: Axel Honneth’s project of critical theory. In Axel Honneth: Critical Essays, 1-30. Brill.
44. Perovich, L J. (2018). Environmental art: A path to civic progress in a time of policy retreat in the United State. Cogent Arts & Humanities, 5(1), 1523269.
45. Rahmani, A. (2014). Fish Story Memphis: Memphis is the center of the world. Journal of Environmental Studies and Sciences, 4, 176–179.
46. Rahmani, A. (2019). The Music of the Trees: The Blued Trees Symphony and Opera as Environmental Research and Legal Activism. Leonardo Music Journal, 29, 8-13.
47. Schlosberg, D. (2001). “Three Dimensions of Environmental and Ecological Justice”, ECPR Joint Sessions Institute of Political Studies. Grenoble. Panel: The Global Ecological Crisis and the Nation-State: Sovereignty, Economy and Ecology.
48. Schlosberg, D. (2009). Defining Environmental Justice: Theories, Movements, and Nature. New York: Oxford University Press.
49. Smith, M. R. (2019). Strange Brew: Art, Protest, and the Anti-Fracking Movement. Afterimage, 46(1), 3-16.
50. Shipley, L., & Moriuchi, M. Y. (Eds.). (2022). The Routledge Companion to Art and Activism in the Twenty-First Century. Taylor & Francis.
53. Thomas, M. P. (2020). Activism as a Platform for Modern Art. Idosr Journal of Current Issues in Social Sciences [online], 6(1), 21-26. Available from:
54. von Lucke, Franziskus. (2017). “O Justice, Where Art Thou? Developing a New Take on Climate Justice”, GLOBUS Research Paper. 1. DOI: 10.2139/ssrn.2946158.
55. Weintrau, Linda. (2012). To Life! Eco Art in Pursuit of a Sustainable Planet. 56. Wolff, J. (1993). Aesthetics and the sociology of art. Ann Arbor: University of Michigan Press.