نقش طراحی در نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی در نوجوانان با محوریت پایداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه هنر، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران.

2 دکترای طراحی صنعتی، مدرس و محقق، پردیس بین‌المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران

3 کارشناس ارشد طراحی صنعتی، پردیس بین‌المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران

چکیده

هدف از طراحی پایدار، برقراری رابطه‌ای متعادل بین سه رکن اساسی زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی است. صرفه‌جویی یکی از تأثیرگذارترین عوامل بر این ارکان است. فرهنگ صرفه‌‌جویی به باورها، ارزش‌ها، هنجارها و همچنین رفتارهایی گفته می‌شود که عمل صرفه‌جویی را نهادینه می‌سازد. امروزه فرهنگ و آگاهی جمعی بیشتر از هر زمان دیگری، عاملی مهم در مسیر توسعۀ پایدار است. در این میان، طراحی ابزاری مفید و تأثیرگذار در راستای ایجاد و خلق فرهنگ است. بدین منظور در این پژوهش برای ایجاد فرهنگ صرفه‌جویی، مطالعات کتابخانه‌ای گسترده‌ای در خصوص طراحی پایدار، فرهنگ و نقش نوجوانان به عنوان مصرف‌کننده انجام گردید. سپس مطالعۀ میدانی با هدف شناخت میزان درک نوجوانان در خصوص مشکلات زیست محیطی، آگاهی از دنیای فکری آنها و نقششان در این راستا انجام گرفت. این مطالعه بر روی 150 دختر و پسر در گروه سنی 11 تا 14 سال، از طریق تکنیک طوفان فکری نوشتاری صورت پذیرفت. اطلاعات به دست آمده به کمک روش‌های آماری و نرم افزار اکسل تحلیل گردید. یافته‌ها بیانگر طرز فکر نوجوانان دربارۀ صرفه‌جویی و چگونگی نجات کرۀ زمین و دیگر رویکردهای طراحی پایدار بود. بر اساس ایده‌های دانش‌آموزان روند ایده پردازی و طراحی انجام شد و طرح نهایی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج ارزیابی حاکی از رضایت دانش‌آموزان از محصول طراحی شده بود.  

کلیدواژه‌ها

موضوعات


بریم‌نژاد، ولی (1385) توسعه پایدار و مفهوم پایداری، توسعه و بهره‌وری، سال اول شماره 1، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
تافلر، الوین و تافلر، هایدی (1376)، به سوی تمدن جدید، ترجمه محمدرضا جعفری، چاپ سوم، تهران: نشر سیمرغ.
خداداده، یاسمن و علاقه‌بند حسینی، بهار (1397) طراحی برای کودکان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
روزن باوم، هایدی (1367) خانواده بر منزله ساختاری در مقابل جامعه، ترجمۀ محمد صادق مهدوی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
روشبلاو، آن ماری (1372) مفهوم نقش در روانشناسی اجتماعی، مطالعات تاریخی انتقادی، ترجمۀ ابولحسن سرومقدم، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
شیرین آبادی، علی (1397) درآمدی بر فرهنگ صرفه جویی، دنیای اقتصاد شماره 4365. فیض کاشانی، ملا محسن (1370) المحجه البیضا، جلد 3 .
گافین، کیت، لمکه، فرد و کانرز، اورزولا (1399) شناسایی نیازهای پنهان برای طراحی پیشرو، ترجمۀسلیمه مردانی، صدف رستم‌خانی و لیلا فتوحی، تهران: نشر مانوش.
Bastide, R. (1960) “Problèmes de l’entrecroisement des civilisations et de leurs œuvres” in George Gurvitch (dir), Traité de sociologie, Paris: PUF.
Bennet, J. (1973) “Culture”, in Encyclopedia Americana, USA, Chicago Publisher, 313-316.
Debray, R. (1997) Transmettre, Paris: Odile Jcob.
Dessein, J., Soini, K., Fairclough, G. & Horlings, L. (2015) Culture in, for and as Sustainable Development, Conclusions from the COST Action IS1007, Investigating Cultural Sustainability University of Jyväskylä, Finland.
Dotson, M.J & Hyatt, E.M. (2005) Major influence factors in children's consumer socialization, Journal of Consumer Marketing, 22(1), 35-42.
Durkheim, E. (1965) The Elementary Forms of the Religious Life, New York: Free Press (1978) De la division du travail social, 10e Edition, Paris: PUF.
Encyclopedia Britannica (2002) Complete 32 Volume Print Set, 15th Edition, Vol. 16, University of Michigan Press.
Gilman R. (1996) Sustainability,
John, D.R, (1999) Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look at Twenty-Five Years of Research, Journal of Consumer Research, 26(3), 183-213.
Kapur, M. K., Solanki, R., Das, P., Kumar, M. & Kumar, P. (2018) Antimicrobial Activity Analysis of Bioactive Compounds from Soil Actinomycetes, Journal of Pharmaceutical, Chemical and Biological Sciences, 6 (3), 178-187.
Kim, C., Lee, H. & Tomiuk, M.A. (2009) Adolescents' Perceptions of Family Communication Patterns and Some Aspects of Their Consumer Socialization Psychology & Marketing, 26 (10), 888-907.
LKCA: Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (2019) Basis for Cultural Education, Guide for the Future of School-based and Extra-curricular Cultural Education, National Centre of Expertise for Cultural Education and Amateur Arts (LKCA), Utrecht.
Lull, J. (2000) Media, Communication, Culture: A Global Approach, Second Edition, Cambridge, UK: Polity Press. Malgorzata, B. D. (2011) Social conditioning of purchasing decisions of 9-11year-old consumer. Journal of Customer Behavior, 10 (2), 143-160.
Mascarenhas, O. A. J. & Higby, M. A. (1993) Peer, parent, and media influences in teen apparel shopping, Journal of the Academy of Marketing Science, 21(1), 53-58.
Mazani, N., Sapuan, S. M., Sanyang, M. L., Atiqah, A., &Ilyas, R. A. (2019). Design and fabrication of a shoe shelf from kenaf fiber reinforced unsaturated polyester composites. In H. Ariffin, S. M. Sapuan, & M. A. Hassan (Eds.), Lignocellulose for future bioeconomy, Amsterdam: Elsevier, pp. 315-332
Mcloed, J. & O'Keefe, G. J. (1972) The socialization perspective and communication behavior, Current perspectives in mass communication Research. Sage, Beverly Hills, CA.
Moalosi, R., Popvic, V., Hudson, Anne & kumar, k. L. (2005) Integration of culture within Botswana product design. In proceedings International Design Congress, National Yunlin University of Science and Technology- Yunlin, Taiwan.
Moir, H. (2017) Guiding children’s consumerism, 1945-2000: Expanding parental responsibility, A Dissertation Submitted to the Graduate Faculty of George Mason University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy of History.
Montessori, M. (1964). The Montessori Method. New York: Schocken Books.
Moobola, L. & Mulenga, I. M. (2020) Social studies curriculum at the crossroads: Implementation of the secondary school social studies curriculum in Chingola district of Zambia, European Journal of Education Studies, 7 (3), 13-34
Piaget, J. & Inhelder, B. (1969) The Psychology of the Child, Translated by Helen Weaver, London: Routledge & Kegan Paul. Pourali, P, Razavianzadeh, N. & Yahyaei, B. (2016) International Journal of Consumer
Studies, Editorial: Children as Consumers. Vargas, C. M. (2000) Sustainable development education: Averting or mitigating cultural collision, International Journal of Educational Development, 20, 377-396.
Ward, S. (1974) Consumer socialization, Journal of Consumer Research, 1 (9), 1-14.