بکارگیری روش کاربرمحور مبتنی بر رفتارگرایی در طراحی محصول*

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران

2 استادیارگروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران

چکیده

چکیده
       توجه به ایجاد محیط های اجتماعی و تجهیزات مناسب برای کودک و آشنایی با نیازهایش، زمینه رشد درست شخصیتی و رفتاری او را به عنوان نسل آینده مهیا می­کند. یکی از محیط­های اجتماعی موثر بر نحوه برقراری ارتباط کودکان با جامعه، پارک­ها و بویژه زمین های بازی آنها می­باشد که درکشور ما دستخوش کم توجهی هستند .این مقاله به رفتارنگاری کاربران محصولی می­پردازد که خود دستاورد روش کاربر­محور مبتنی بر اصول طراحی رفتارگراست. طراحی کاربر محور به درک نیازهای واقعی کاربران و زمینه استفاده از محصول توجه می­کند و روش­هایی برای پروسه طراحی از جمله درک شرایط استفاده از محصول، تبیین نیازها و الزامات کاربر، طراحی و ارزیابی معرفی می­کند. در بخش طراحی رفتارگرا، مدلی مفهومی مبتنی بر "الگوهای بروز یک رفتار" که شامل سه مرحله ترغیب، تدوین و تشویق کاربر در راستای رسیدن به هدف رفتاری خاص است، به کار گرفته شد. رفتارنگاری کاربران از طریق پرسشنامه، مشاهده و نوشتن سناریو استفاده، در پنج پارک شهری منتخب از مناطق مختلف تهران صورت گرفت و روی هم رفته از 100 کاربر اطلاعات بدست آمد و در انتها بر اساس نتایج بدست آمده، معیارهایی برای طراحی تاثیرگذار بر رفتار کاربر تدوین و در طراحی محصول نهایی بکار گرفته شد.

کلیدواژه‌ها


اصل فلاح، مهدی(1389)، مبانی طراحی عناصر مبلمان شهری؛ خوب سازی بجای زیباسازی، مجموعه مقالات نخستین همایش گرافیک محیطی و مبلمان شهری، اصفهان؛ دانشگاه جامع علمی و کاربردی مبارکه.
رزاقی، محمد( 1387)، فرازی بر طراحی کاربر محور؛ خاست گاهی سازگار برای آمیزش فرهنگ در طراحی محصول، فصلنامه دستاورد، شماره26و27، ص61-77.
رضایی، مازیار(1388)، طراحی در حضور کاربران، فصلنامه چهارباغ، شماره2، صص 19-23.
شیعه، اسماعیل(1385)، آماده سازی شهر برای کودکان، نشر شهر، تهران.
مصطفوی، فریبا(1391)، طراحان و کودکان، فصلنامه دستاورد، شماره31، صص52-65.
نمایندگی، محمدحسین( 1387)، فرآیند طراحی مبتنی بر استفاده گر، فصلنامه دستاورد، شماره26 و 27، صص71-83.
Dorrestijn, S., & Tromp, N. (2011), How can user behaviour be guided and changed through design ? World usability day, ??????????.
Fabricant, R. (2009), Behaving badly in Vancouver, Frog Design, San Francisco.
Fogg, B. (2003), A Behavior Model for Persuasive Design, ????????????
Katyal, N. (2002), Architecture as Crime Control, Yale Law Journal, pp. 111.
Lockton, D., Harrison, D., & A. Stanton, N. (2007), The Design with Intent Method : A design tool for influencing user behaviour, Applied Ergonomics, Vol.41 No.3, pp.382-392.
Maguire, M. (2001), Methods to support human-centred design, Human -Computer Studies, pp.587–634.
Norman, D. (2004), Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things, Basic Books, New York.
Staton, N., & Baber, C. (1998), Designing for consumers : Editiorial, Applied Ergonomics, No.29, pp1-3.
Skaggs, P. (2010), Ethnography in Product Design looking forCompensatory behaviour, Management and Marketing Research, Vol.3, pp.1.