چکیده
توجه به ایجاد محیط های اجتماعی و تجهیزات مناسب برای کودک و آشنایی با نیازهایش، زمینه رشد درست شخصیتی و رفتاری او را به عنوان نسل آینده مهیا میکند. یکی از محیطهای اجتماعی موثر بر نحوه برقراری ارتباط کودکان با جامعه، پارکها و بویژه زمین های بازی آنها میباشد که درکشور ما دستخوش کم توجهی هستند .این مقاله به رفتارنگاری کاربران محصولی میپردازد که خود دستاورد روش کاربرمحور مبتنی بر اصول طراحی رفتارگراست. طراحی کاربر محور به درک نیازهای واقعی کاربران و زمینه استفاده از محصول توجه میکند و روشهایی برای پروسه طراحی از جمله درک شرایط استفاده از محصول، تبیین نیازها و الزامات کاربر، طراحی و ارزیابی معرفی میکند. در بخش طراحی رفتارگرا، مدلی مفهومی مبتنی بر "الگوهای بروز یک رفتار" که شامل سه مرحله ترغیب، تدوین و تشویق کاربر در راستای رسیدن به هدف رفتاری خاص است، به کار گرفته شد. رفتارنگاری کاربران از طریق پرسشنامه، مشاهده و نوشتن سناریو استفاده، در پنج پارک شهری منتخب از مناطق مختلف تهران صورت گرفت و روی هم رفته از 100 کاربر اطلاعات بدست آمد و در انتها بر اساس نتایج بدست آمده، معیارهایی برای طراحی تاثیرگذار بر رفتار کاربر تدوین و در طراحی محصول نهایی بکار گرفته شد.
دادخواه فرد, شیما, & مرتضایی, سیدرضا. (1393). بکارگیری روش کاربرمحور مبتنی بر رفتارگرایی در طراحی محصول*. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19(شماره1), 85-92. doi: 10.22059/jfava.2014.50299
MLA
شیما دادخواه فرد; سیدرضا مرتضایی. "بکارگیری روش کاربرمحور مبتنی بر رفتارگرایی در طراحی محصول*". نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19, شماره1, 1393, 85-92. doi: 10.22059/jfava.2014.50299
HARVARD
دادخواه فرد, شیما, مرتضایی, سیدرضا. (1393). 'بکارگیری روش کاربرمحور مبتنی بر رفتارگرایی در طراحی محصول*', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 19(شماره1), pp. 85-92. doi: 10.22059/jfava.2014.50299
VANCOUVER
دادخواه فرد, شیما, مرتضایی, سیدرضا. بکارگیری روش کاربرمحور مبتنی بر رفتارگرایی در طراحی محصول*. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1393; 19(شماره1): 85-92. doi: 10.22059/jfava.2014.50299