آگامبن، جورجو(1389)، معاصر چیست، ترجمه امیر کیانپور، گام نو، تهران.
بدیو، آلن (1391)، نگاهی درباره مارسل دوشان، ترجمه علیرضا ارواحی و شکوه کریمی، گلستانه 1، شماره 120، 42-45
پاکباز، رویین(1386)، دایرهالمعارف هنر، فرهنگ معاصر، تهران.
چایکوفسکایا، ورا (1385)، جستجوی انسان در هنر معاصر، ترجمه منیژه اذکایی، فصلنامه فرهنگستان هنر، خیال، شماره 19، 144-157
دومزون روژ، ایزابل(1389)، هنر معاصر، ترجمه جمال عرب زاده، دانشکده هنر، تهران.
راش، مایکل(1389)، رسانههای نوین در هنر قرن بیستم، ترجمه بیتا روشنی، خسرو طالب زاده و نینا ماژجو، نشر نظر، تهران.
رید، هربرت(1387)، فلسفه هنر معاصر، ترجمه محمد تقی فرامرزی، نشر نگاه، تهران.
فیشر، ارنست (1386)، ضرورت هنر در روند تکامل اجتماعی، ترجمه فیروز شیروانلو، انتشارات توس، تهران.
ککلن، آن (1394)، نظریه هنر معاصر، ترجمه بهروز عوض پور، نشر نگاه، تهران.
گنجی، ایمان؛ کیوان مهتدی (1391)، موزه یک کارخانه است؛ مجموعه راهنمای سیاسی برای هنر معاصر، حرفه هنرمند، تهران.
گلدبرگ، رزلی (1388)، هنر اجرا، ترجمه مریم نعمت طاووسی، نشر نمایش، تهران.
مالپاس، سایمون (1388)، ژان فرانسوا لیوتار، ترجمه بهرنگ پورحسینی، نشر مرکز، تهران.
میه،کاترین (1390)، هنر معاصر تاریخ و جغرافیا، ترجمه مهشید نونهالی، نشر نظر، تهران.
Ortega, Y & Gasset, J (1976), En Torno & Galileo (Esquema de las crisis Madrid , Revista Deocci.
Wild, Carolyn (2007), Matter and Meaning in the Work of Art, Joseph Kosoth S “One and Tree Chair” in philosophy and conceptual art, New York, Oxford University Press.