همواره در ادوار مختلف تاریخی، تأثیر و تأثر بین هنرهای گوناگون آن عصر، دیده میشود. در دورة تیموری نیز مانند سایر مقاطع تاریخی، نقاط مشترک فراوانی بین تزیینات کاشیکاری، با هنرهای همزمان، بهویژه با نگارههای نسخخطی مصور وجود دارد. با بررسی نگارههای دورۀ مذکور میتوان برخی موارد مشترک را بین نقوش هندسی آنها با ازارههای کاشی بناهای همزمان، مشاهده نمود. تطبیقِ نقوش هندسی ازارههای کاشی ابنیه تیموریان در ایران، با برخی از نگارههای نسخخطی مصور همزمان، از لحاظ نوع گرهها، رنگبندی لعاب و تزیینات موجود بر روی آنها، هدف اصلی مقالۀ پیشرو است. بنابراین روش یافتهاندوزی اطلاعات و دادهها، بهشیوة اسنادی و مبتنی بر مشاهدات عینی است که با روش توصیفی–تحلیلی، صورت پذیرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش عبارتند از: وجوه اشتراک از منظر نوع گرهها؛ نشاندهنده آن است که اغلب گرههای بهکاررفته در ابنیه این دوره، به ویژه گره «ششضلعیمنتظم»، قابل قیاس با گرههای ازارههای بناهای موجود در نگارههای نسخخطی مصور همدوره است. علاوهبراین رنگبندی لعاب موجود در گره مذکور همانند ابنیه این دوره شامل رنگ فیروزهای و سبز یشمی (سبز تیره)، است. تزیینات طلاچسبان و وجود برخی از گلهای چندپَر، نقاط اشتراک دیگری است که در کاشیهای ازاره بناها و نسخخطی مصور این عصر میتوان دید.
راشدنیا, زهرا, & صالحی کاخکی, احمد. (1402). بررسی و و مقایسه نقوش هندسی ازارههای کاشی ابنیه دورة تیموری ایران با ازارههای موجود در نگارههای نسخ خطی مصور همزمان. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 28(2), -. doi: 10.22059/jfava.2023.351693.667015
MLA
زهرا راشدنیا; احمد صالحی کاخکی. "بررسی و و مقایسه نقوش هندسی ازارههای کاشی ابنیه دورة تیموری ایران با ازارههای موجود در نگارههای نسخ خطی مصور همزمان". نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 28, 2, 1402, -. doi: 10.22059/jfava.2023.351693.667015
HARVARD
راشدنیا, زهرا, صالحی کاخکی, احمد. (1402). 'بررسی و و مقایسه نقوش هندسی ازارههای کاشی ابنیه دورة تیموری ایران با ازارههای موجود در نگارههای نسخ خطی مصور همزمان', نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 28(2), pp. -. doi: 10.22059/jfava.2023.351693.667015
VANCOUVER
راشدنیا, زهرا, صالحی کاخکی, احمد. بررسی و و مقایسه نقوش هندسی ازارههای کاشی ابنیه دورة تیموری ایران با ازارههای موجود در نگارههای نسخ خطی مصور همزمان. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی, 1402; 28(2): -. doi: 10.22059/jfava.2023.351693.667015